Tips melegakan sakit bayi yang tumbuh gigi



Gigi susu pertama mula tumbuh pada usia bayi 6 bulan dan set gigi susu akan tumbuh lengkap ketika kanak-kanak mencecah 3 tahun.



Gigi Susu bawah akan tumbuh dahulu diikuti gigi susu depan atas.


Bila semua gigi susu tumbuh, 10 batang gigi akan berada di bahagian rahang atas dan 10 batang gigi gigi akan berada di bahagian bawah.


Apakah tanda-tanda awal gigi baby tumbuh ?


1. Sering keluar air liur.

Hal ini kerana pertumbuhan GIGI merangsang pengeluaran air liur yang banyak. Jadi, apabilan anak anda berkelakuan sedemikian, janganlah panik ya.. =) Dia dalam proses pertumbuhan gigi.

2. Sering menggigit

Gigi baru yang hendak tumbuh sering membuatkan bayi berasa tidak selesa. Jadi di sebabkan itu bayi akan menggigit apa sahaja daripada mainannya sehinggalah kepada puting susu. Ibu harus berhati-hati sekiranya bayi masih menyusu badan.

3. Menangis

Mulut bayi akan berasa sakit ketika gigi kecilnya menekan bahagian gusi. Ini membuatkan bayi berasa tidak selesa dan membuatkan mereka senang untuk menangis. Ibu perlu peka dengan keadaan ini. Jangan ibu pula yang nangis ya. ;-D


Jom cuba tips di bawah ini untuk kurangkan kesakitan gusi bayi akibat pertumbuhan gigi baru.






1. Apabila baby berada dalam kesakitan akibat pertumbuhan gigi, cubalah untuk mandikannya dengan air yang hangat. Tips ini mungkin dapat melegakannya. Apabila selesai mandiurutkan baby dengan olive oil atau baby oil. Ia juga dapat melegakan baby.


2. Baby yang masih menyusu badan memang mengerikan Si Ibu. Apa kata bagi mereka botol yang berisi ais. Botol kecil yang mudah di pegang baby.


3. Selain itu, berilah baby gigit buku jari anda untuk digigit. Ia juga melegakan sebenarnya. Tetapi pastikan tangan ibu/ayah di cuci bersih .


4. Segeralah berjumpa doktor jika anak demam untuk dapatkan konsultasi dan juga perskripsi ubat. Demam tumbuh gigi adalah normal.


5. Basahkan kain lap yang bersib dah masukkan di dalam bekas untuk di letakkan di dalam freezer. Tekstur kain yang lembut dan sejuk juga boleh melegakan gusi bayi.


6. Mainan khas untuk baby yang sedang dalam proses pertumbuhan gigi juga di galakkan untuk di beri kepada baby. saya lebih suka mainan itu di cuci dan di letakkan di dalam freezer dan di gunakan ketika baby tidak selesa dengan gusi yang sedang sakit.


7. Cara lain untuk kurangkan sakit gigi baby adalah dengan beri bayi anda menggigit dagu. Tetapi pastikan dagu dan muka anda bersih.


8. Sejukkan pisang di bahagian chiller, bukan freezer. Kemudian boleh di masukkan ke dalam mash feeder untuk di berikan kepada baby yang sedang dalam proses pertumbuhan gigi.




Selamat Mencuba!!

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

2 comments:

  1. Oh alamak nak kena bagi Zayra gigit dagu ibu ke? Oh nooo (T_T)

    ReplyDelete
  2. Hahahaha...itu kalau dah kehabisan sumber untuk di gigit Ibu Zarith...hehehe

    ReplyDelete

test