Pentingkah kenaikan Berat Semasa Mengandung ?


Mengikut Institute of Medicine & National Research Council, berat badan sebelum hamil dan selepas hamil adalah sama penting ketika hamil. Ketiga-tiga fasa itu adalah fasa penting bagi setiap wanita.

Banyak manfaat sebenarnya jika kita dapat mengawal berat badan sebelum, semasa dan selepas hamil kerana ianya memberi impak yang positif kepada Si Ibu.


Jaranglah jika ada ibu /wanita yang HAPPY jika berat badannya BERLEBIHAN selepas hamil. Melainkan dia pernah menjadi TERLALU KURUS sebelum hamil.

Jom semak, berapa sebenarnya berat yang boleh di capai semasa pregnant berpandukan berat sebelum pregnant :



Bolehkah ibu mengandung menjaga pemakanan sewaktu hamil ?
Kita jangan ikutkan sangat nafsu & mitos yang tidak sihat. Ada mitos-mitos yang mengatakan, " Makanlah apa sahaja yang anda mahu ketika mengandung. Waktu beginilah ibu hamil boleh minta macam-macam"

Oh no!

Itu dulu.

Nak tahu apa kesannya jika kita ikutkan nafsu dan menurut secara meng"khinzir" buta mitos-mitos yang tidak berasas?



OBESITI. ( Klik link di sini. Sumber mymedicnews )



Kenapa sampai 10-16Kg kenaikan berat semasa mengandung ? Mari kita cek, apa yang berat sangat :

Ok. Sekarang sudah jelas tentang dari mana datangnya kenaikan berat semasa pregnant. Jadi, bagaimana mahu jaga pemakanan ? Sila Klik di sini untuk rujukan, mengikut pengalaman saya .





Sebenarnya, jika kita menjaga pemakanan sewaktu berpantang, boleh sahaja untuk dapatkan berat badan normal.Cuma yang saya survey, ibu-ibu yang tidak berjaya mendapatkan berat badan normal adalah kerana mereka makan proses food. Contohnya roti putih + jem yang mengandungi kandungan gula yang tinggi, biskut , bijirin. Process food inilah adalah punca kenapa berat susah nak turun sewaktu berpantang.

Jadi, cadangan saya untuk mengelakkan kenaikan yang banyak selepas bersalin adalah :

 Jauhi Fast food / minuman manis / minuman tenaga (mengandungi kandungan gula yang tinggi)/biskut/roti putih/makanan berkaleng SEHINGGA anda dapat berat badan yang anda inginkan. Makanlah makanan yang fresh. Real food lah kirenya. Insya Allah, berat badan selepas bersalin tidak naik ketara. Wallahua'lam.

Selamat Berpuasa!


lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test