Tips Bersenam di Bulan Ramadhan






Semasa berpuasa :

1) Digalakkan melewat-lewatkan workout sehingga waktu berbuka kerana badan kita ketika ini kekurangan air.

2) Workout yang di galakkan adalah kardio atau bersukan.

3) Memadai 50% intensiti dari workout ketika bukan di bulan Ramadhan.

4) Weight training TIDAK DIGALAKKAN.

5) Mulakan senaman dengan aktiviti memanaskan badan dan melenturkan tisu badan dan otot dan mengakhiri senaman dengan aktiviti menyejukkan badan dalam jangka masa sekurang-kurangnya 5 - 10 minit untuk keseluruhan senaman ini.

6) Lakukan senaman pilihan anda sama ada senaman untuk menguatkan otot, meningkatkan ketahanan jantung atau paru-paru dengan aerobik atau sukan lain seperti badminton dan sebagainya.

7) Mulakan dengan intensiti yang rendah di awal Ramadan dan boleh ditingkatkan 10 -15 peratus senaman setiap minggu mengikut keupayaan dan tujuan anda bersenam.

   -Contohnya, Minggu pertama Ramadhan workout 15 minit. Minggu kedua 30 minit . Ketiga 40 minit . Minggu terakhir sejam. Haaa...Cunlah tu..



Selepas berbuka puasa :

1) Seelok-eloknya sejam-2 jam selepas berbuka. Tapi janganlah makan yang berat-berat. Nanti kang muntah mase tengah lompat-lompat. LOGIK sikit ekh..kite galakkan korang minum air Whey Protein/Milo Panas/Horlick Panas dan sedikit kurma kalau korang plan nak workout lebih awal. So, perut takdelah penuh. Nak tunggu perut lega, maunya start exercise pukul 11-12 malam.

2) 30 minit-sejam sudah memadai memandangkan korang kan nak kena tidur untuk bangun sahur.

3) Boleh juga di buat selepas solat terawikh.

4) Weight Training  Boleh di lakukan selepas berbuka ya...






"Kajian di dalam Jurnal Nutrisi juga membuktikan bahawa orang yang bersenam semasa berpuasa akan mengurangkan berat badan dengan cepat daripada orang yang bersenam tetapi tidak berpuasa."



Dalam bulan Ramadhan ni, rasenya baru  sekali je kot kite buat HIIT exercise before berbuka. Contohnya macam yang kat bawah ni ha... Dapat burn dalam 280 Kalori je di tambah dengan senaman selingan sendiri. Itupun kite buat setengah jam. Memang agak letih. Tapi takdelah rasa nak pitam. Cuma rase TAK PUAS kalo exercise 20-30 minit je . huhu. Jadinya, kite akan sambung weight workout selepas berbuka.





Semoga Bermanfaat!

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

1 comment:

  1. Tak pernah lagi sepanjang berpuasa bersenam. Tq atas perkongsian idea dan tips yang menarik ni

    ReplyDelete

test