5 Makanan Atasi Perut Buncit


"Perut buncit menjadi masalah berterusan buat wanita. Selagi perut tidak kempis, masalah in iakan terus membelenggu mereka. Tipulah jika ada wanita yang tidak risau dengan perut buncit. Selain tampak tidak kemas, ianya  juga kadang-kadang mengundang rasa tidak selesa tertamanya jika mahu memilih seluar jika shopping."


Makanan dan buah-buahan berikut membantu untuk mengatasi masalah ini :


1. B E T I K

Betik antara buah yang mengandungi  enzim papain yang dapat membantu mencernakan protein. Apabila pencernaan dapat di lakukan dengan baik, tidak akan ada gas di dalam perut hingga perut dapat kempis dengan cepat.


2. N A N A S

Nanas kaya dengan enzim yang di kenali sebagai bromelin yang membantu proses perncernaan. Ia dapat mencegah gas di perut sekali gus membersihkan organ ini. Ia pilihan terbaik untuk mendapatkan perut yang leper. Namun begitu bagi wanita yang baru melahirkan,nanas tidak sesuai untuk anda!


3. A P R I K O T

Buah ini mengandungi enzim pencernaan yang disebut lipase. Enzim ini dapat memecahkan lemak dan membantu memindahkan makanan ke usus sehingga mencegah pengumpulan gas dalam perut. Apabila gas sudah berkurangan perut akan menjadi kempis dan rata.



4. H A L I A

Halia bertindak untuk mengeluarkan angina dalam tubuh, malah ia bahan utama di gunakan bagi meratakan perut. Halia boleh dicampurkan dengan the sebagai minuman pembuang angina dan sekaligus memperlancarkan pencernaan anda.



5. J U S   L E M O N

Selain untuk mengempis dan meratakan perut, jus lemon juga baik untuk mereka yang mengalami sembelit. Dengan mengambil jus lemon sebelum sarapan, ia dapat mengatasi masalah sembelit. Insya Allah.


[ Infografik Makanan Atasi Perut Buncit ]




Semoga bermanfaat!

Salam Ramadhan

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test