KISAH BENAR Turunkan 12Kg Berat Badan Dengan Menyusukan Anak secara Eksklusif!


Assalammualaikum..

Semenjak akhir-akhir ni, banyak kawan-kawan di fb saya yang semakin sedar tentang kepentingan kesihatan diri . Dan yang paling ketara, ramai yang makin conscious tentang BERAT BADAN masing-masing . Lebih-lebih lagi kawan-kawan yang sudah beranak pinak berderet-deret. Hehehe..
Alhamdulillah.

Rezeki Allah nak bagi kan.

Tapi, Kesihatan diri juga harus di utamakan. Untung pada kita juga di kemudian hari. Tahukah anda, penyakit kronik seperti sakit jantung, kencing manis, diebetes , dll sebenarnya berpunca dari KEGEMUKAN ?

Tak percaya?

Cubalah tanya gaya pemakanan pesakit-pesakit seperti yang saya mention di atas. Kebanyakannya memang tidak mementingkan keperluan kalori dalam badan masing-masing. Rata-rata tidak mementingkan pengambilan makanan dan tiada supplemen pula untuk "TOP UP" zat-zat yang kurang dalam badan.

Sebenarnya mengamalkan pengambilan supplemen  apa-apa sahaja pun boleh asalkan mendapat kelulusan dari Kementerian Kesihatan & HALAL.




Kita kena bijak dalam menguruskan pemakanan seharian supaya dapat mengelakkan dari penyakit kronik . Tak di nafikan ada yang mudah mendapat penyakit kronik atas sebab gen/ keturunan. Orang yang beginilah harus lebih berjaga-jaga dalam pengambilan pemakanan.






Tips turunkan berat badan secara sihat yang saya amalkan sehingga hari ini :

1. Plan menu untuk seminggu.

Banyak kebaikan plan menu untuk seminggu sebenarnya. Pertama, kita dapat mengelakkan pembaziran makanan di rumah. Kadang-kadang, semasa shopping barang-barang dapur, selalu sangat main ambil aje barang kering & barang basah tanpa tak tahu menu untuk tempoh seminggu di rumah. Jadinya, bila tiba hujung minggu di mana stok barang basah /kering susut, MESTI ada SAYUR/BUAH-BUAHAN yang dah KECUT/ROSAK. Pembaziran berlaku di situ.

Kedua, Bila kita dah plan menu seminggu, kita dapat kira berapa kalori intake kita sepanjang minggu. Jadi, dapatlah kita budget nak exercise berapa lama. Perlu atau tak exercise kalau kalori intake kurang dan sebagainya.

2. Jadikan Amalan pemakanan sihat untuk SEPANJANG HAYAT.

Janganlah kita selepas dapat capai target berat badan, kita terus tak jaga makan dah. SALAH tu. Kenalah maintain. Nak turunkan berat badan bukannya senang (especially orang yang kuat makan dan metabolism rendah macam saya). Jadi, apalah salahnya Jadikan habit, DIET SEPANJANG HAYAT. Nak ada CHEAT DAY boleh je. Biasanya cheat day saya buat waktu balik kampung/ holiday.

3. Set maksimum berat badan.

Bukan semua orang mempunyai berat badan yang statik dalam jangka masa lama. Adakala turun adakala naik. Tapi , untuk kekal sihat dan langsing, kita kena ada target berapa maksimum berat badan yang kita boleh capai. Supaya, kalau dah lebih limit, boleh lah kita kembali diet 'gila-gila' sehingga capai berat badan minimum yang sihat. Selepas tu , maintain je...

4. Set kan RULES dalam diri sendiri.

Contoh macam saya, saya akan hadkan pengambilan karbo yang beberapa kali dalam seminggu. Nasi/roti/mee saya akan makan 2 kali seminggu. Kadang-kadang 3 kali seminggu. Tengok keadaan. Saya ni memang kuat makan. Kalau terasa nak makan nasi, memang takdenya nak tahan-tahan. Tapi lepas tu akan exercise dalam tempoh masa yang lama lah. sejam-sejam setengah. Sebab saya kenal badan saya. metabolism saya rendah. Sangat MUDAH NAIK BERAT badan. Jadi, kena pandai-pandai set RULES ikut KEMAMPUAN diri.

5. Jangan TERLALU OBSES kira kalori dalam pemakanan.

Kalau terlalu/mainstream sangat kira setiap kalori, pada pendapat saya anda akan rasa penat & xmotivate untuk kekal langsing sepanjang hayat. STRESS tak bagus untuk kesihatan. Sebab itulah ade istilah CHEAT DAY di mana anda boleh menikmati makanan kegemaran sepuas mungkin. Lepas tu, back on track balik lah. MUDAH kan?

Cadangan beberapa set SLIMMING  dan Set yang saya pernah ambil.

1. Set Kurus Basic/ Budget :






 2. Set Optimum Slimming :




3. Set Budget Tight Ibu Menyusu :





4. Set Kurus + Menyusu yang saya ambil : 



Bagaimana Cara Saya Memilih Supplemen Untuk saya?

Sebenarnya, saya dulu confuse nak pilih supplement ape untuk kurus. Dalam kepala cuma percaya, kalo consume supplement kurus...confirmla akan kurus tanpa pengawalan pemakanan dan exercise yang konsisten.

Memang saya silap besar.

Tahun pertama, saya consume Vitalea, alfalfa, esp, omega guard, ostematrix & lecithin. Dengan harapan dapat turunkan berat hanya dengan makan supplement yang saya beli.
HAPRAK.
Tak Dak hasil pon.
Rasa terTIPU sangat.

Tapi saya teruskan juga consume sampai semua habis. Lepas habis tu, saya cuma consume ESP & Alfalfa secara konsisten tanpa pengawalan pemakanan dan exercise. Sebab saya mahukan khasiat tambahan untuk menyusukan anak saya.

Pada tarikh 1.4.2014, saya nekad untuk ubah cara hidup/lifestyle saya.
Saya jaga makan & kurangkan makanan berminyak.
Saya exercise 6/7 hari seminggu.
Minum air 3liter sehari.
Dalam masa yang sama saya amalkan pengambilan alfalfa untuk maintain 'kemeriahan' susu dan esp untuk saya lebih bertenaga.

Sebulan yang pertama , saya turun 2.5 Kg. Serius terkejut. Tak sangka pun saya mampu menurunkan berat sebanyak itu.

Selepas sebulan ubah lifestyle, saya rasa saya perlu tambah ostematrix, omega guard & lecithin dalam diet seharian saya selain daripada esp & alfalfa.

Ostematrix : lutut dah rase berbunyi-bunyi mase workout/exercise. Saya x selesa. Jadi saya perlukan lebih kalsium memandangkan saya xsuka susu! It work wonders for me..yeahh..

Omega Guard & lecithin: Saya ambil sebab saya nak hasil yang optimum untuk turunkan berat badan. Setengah jam /sejam selepas telan omega guard, badan akan rase berpeluh-peluh. Waktu inilah saya exercise sebab saya suka sangat berpeluh menitik-nitik waktu exercise.

Selepas 3 bulan, berat saya turun sebanyak 9 kilo. Saya berhenti consume omega guard , lecithin & ostematrix sebab...budget tight sangat. Tapi, Saya teruskan sahaja exercise dan kawal pemakanan seperti biasa. Tapi esp dan alfalfa tidak pernah miss .

Alhamdulillah.. Selepas 6 bulan lebih, saya mampu turunkan 12 kilo. Dan masih lagi berusaha untuk mendapatkan bodyfat 20-24% sehingga kini!!



Moral of the story kat sini....
Kalau takut supplement set kurus yang awak ambil tu xsesuai dengan lifestyle awak, Saya SANGAT sarankan awak ubah lifestyle dulu. Ubah cara pemakanan & please do some exercise.

Then, u can figure out which supplement u need the most to reach your goal.


Start April : 62.5Kg,
May 2014 : 58-59Kg


June 2014 : 55Kg


November 2014 : Berat 50Kg



P/s: setiap orang mempunyai tahap metabolisma yang berbeza. Ada yang makan macam sebulan  tidak makan, tapi masih dapat turunkan berat badan.

Kalau dulu masa anak pertama, saya selalu bagi alasan "Saya gemuk sebab menyusukan anak. Buat apa nak jaga makan. Nanti susu kurang".
Ramai yang tak tahu, susu kurang bukannya sebab kurangkan makan. Tapi sebab kurangnya supply & demand concept while breastfeeding.

Tapi bila dah start jaga makan dan exercise, baru saya tahu NIKMAT SIHAT & FIT !
Ramai juga yang tegur muka saya nampak fresh dan lebih muda dari usia saya sekarang (30 tahun)

Nikmat di mana;
  • Saya rasa lebih bertenaga & sihat.
  • Suami puji dengan usaha kita untuk cantik & slim untuk dia.
  • Bila pakai baju, rasa kemas & terletak sahaja.


Apa pun, pilihan di tangan anda. Kita mahukan lifestyle yang ala-kadarasal sihat ataupun fit lifestyle.

Hubungi saya untuk konsultasi cara makan yang betul dan cara dapatkan harga yang paling minimum.. saya juga salah seorang pengguna Shaklee yang dah berjaya turunkan berat badan ni.. Saya dah buktikan dengan cara mengeksperimenkan diri sendiri =). 
You can try with confidence! 

Tapi konsultasi ni eksklusif untuk customer yang membuat pembelian daripada saya sahaja ye)







 Berminat ?
WhatssApp
Lydia
013-2999408








sumber :
1) http://www.freevitamin.my/
2) http://www.webmd.com/vitamins-supplements

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test