Tahukah Anda Kita Boleh Turunkan Berat Badan Tanpa Senaman?


Kita selalu dengar, jika mahu kuruskan badan, kita harus exercise. Tapi pernah terfikir tak, sebenarnya kita boleh turunkan berat badan hanya dengan menjaga pemakanan tanpa perlu exercise gila-gila ?

Ya
Memang boleh.
Anda boleh KURUS tanpa SENAMAN.
Asalkan kita tidak makan melebihi kalori yang diperlukan di dalam badan.

Cuba bayangkan jika ada pakcik atau makcik yang mempunyai berat badan berlebihan dan mempunyai masalah lutut, tetapi ingin menurunkan berat badan atas sebab diabetes, contohnya. Mustahil untuk mereka mengamalkan senaman semata-mata untuk menurunkan berat badan sedangkan fizikal mereka tidak mampu. Jadi, dengan menjaga pemakanan sahajalah cara untuk mereka menurunkan berat badan.

Jom saya ingin kongsikan cara untuk menurunkan berat badan tanpa senaman:

1. Sarapan
Untuk menurunkan berat badan, JANGAN SKIP BREAKFAST! Sarapan pagi adalah wajib jika anda mahu menurunkan berat badan. Apa kaitannya breakfast dengan penurunan berat badan ?
Apabila kita skip breakfast, paras gula dalam darah menurun sangat rendah. Oleh itu, kita akan berasa sangat lapar dan kurang TENAGA. 
Banyak kajian telah membuktikan bahawa orang yang tidak mengambil sarapan pagi akan mempunyai keinginan untuk mengambil kuantiti karbohidrat ( seperti nasi/pasta/roti) dan lemak lebih banyak dari sayuran dan buah-buahan. Tapi apabila kita mengambil sarapan, badan kita akan jadi lebih bertenaga dan perut tidak rasa kosong. Just nice omputih kata. Perut yang tidak kosong akan membantu kita tidak TERLEBIH MAKAN untuk makan tengahari dan malam.


2. Pengambilan Air 3 Liter
Part yang minum air ini, juga adalah sangat penting jika kita hendak turunkan berat badan. Jika anda kurang gemar minum air, sila buang tabiat itu jauh-jauh . Ia bukan sahaja tidak bagus untuk kesihatan, tetapi SANGAT susah untuk turunkan berat badan tanpa pengambilan air kosong yang cukup . 


3. Lebihkan Sayuran dan Buah.
Kajian dari Barbara Rolls, Pennsylvania State University mengatakan bahawa, jika kita makan sebanyak mana pun makanan yang rendah kalori tetapi kaya dengan vitamin , Kita akan berasa tidak akan makan BERLEBIHAN pada hari itu. Contohnya adalah makanan yang tinggi kandungan air dan fiber seperti buah-buahan dan sayur-sayuran. 

4. Protein Bantu Kenyang Lebih Lama.
Kita akan paling berkemungkinan untuk berasa lebih kenyang jika mengambil protein dalam kuantiti lebih dari biasa kerana protein membantu penurunan berat badan dan membantu anda tidak berasa lapar,kata Profesor pemakanan Universiti Purdue Wayne Campbell, PhD. 
Katanya juga, jika kita masukkan protein dalam kuantiti makanan sarapan, kita akan berasa kenyang lebih lama.

Mengikut pengalaman saya, saya suka minum ESP pada waktu pagi sebab saya rasa waktu tengahari adalah waktu untuk bersama anak-anak dan tidak akan sempat untuk makan. Biasanya, saya akan sarapan waktu pagi pukul 7-8 pagi . Sarapan yang biasa saya ambil adalah telur rebus dan salad. Ataupun Oat dan kismis . 2 jam selepas itu, saya akan minum ESP pula. Jadi, rasa kenyang tu akan bertahan sampai pukul 3- 4 petang! memang best! bila dah pukul 3-4 tu, saya baru nak makan tengahari. Jadi bila tiba waktu malam, perut rasa masih kenyang. Jika lapar, saya akan makan ringan-ringan sahaja. saya tak akan ambil nasi tapi akan makan lauk sahaja untuk teman husband makan. 

5. Jauhkan Jajan/Snek/Process Food
Ini adalah makanan yang sangat diHARAMkan jika anda mahu menurunkan berat badan. Mengikut pengalaman saya, masa mula-mula start diet , saya langsung tak sentuh Snek/jajan . Minuman manis pun langsung TAK SENTUH! 3 bulan saya amalkan . Ya Allah, syukur sangat. 9 kilo turun! selepas dah turun 9 kilo macam tu, saya baru sentuh jajan/snek. Itupun jarang! sebab dah biasakan diri dengan makanan yang FRESH dan BUKAN PROCESS FOOD. 
Sebenarnya, jika anda cuba untuk tidak makan makan snek/jajan/process food dalam tempoh beberapa lama. Selepas itu apabila start amalkan makan makanan ini, benda first sekali yang akan anda perasan adalah di bahagian perut dan pinggang. Terutamanya bagi orang yang senang nai berat badan. Process food akan menyebabkan lemak di bahagian perut, pinggang dan paha cepat naik! Tidak percaya ? cubalah


6. Kudap-kudapan.
Saya bab kudap-kudapan memang fail masa baru-baru nak start diet. Saya suka makan biskut dan roti. Jadi, Salah satu cara saya untuk kurangkan kudap-kudapan yang menyebabkan berat badan saya naik adalah saya akan pastikan perut saya sentiasa rasa kenyang dan 'penuh'. Salah satunya adalah dengan makan buah-buahan segar! jika tiada stok di rumah, saya akan ambil, ESP sahaja! Tahu tak sebenarnya sekeping roti gardenia sahaja sudah 75kcal. Jika anda makan segenggam nasi putih, baru 84kcal. Jadi, anda rasa, makan apa lagi berbaloi ? Sudah tentu nasi, bukan? 3 sudu besar ESP pula bersamaan dengan 110 Kcal. Jika kita minum ESP 1 1/2 sudu pagi dan petang, kan lagi berbaloi ? Itu , research yang saya buat sendiri. Saya suka kira kalori untuk turunkan berat badan kerana ianya sangat membantu untuk menurunkan berat badan walaupun tanpa senaman yang berat.


Bagaimana ESP Membantu Menurunkan Berat Badan?

Untuk menurunkan berat badan, saya akan pastikan saya tidak berlapar dan akan pastikan perut tidak kosong! Perut yang kosong dalam tempoh yang lama akan menyebabkan kita akan makan lebih banyak karbohidrat dan gula! 
Jadi, ESP adalah pilihan terbaik saya untuk kekalkan perut saya tidak kosong jika tidak sempat makan atau tidak mahu makan berat-berat di waktu malam. 








Bagaimana Cara Minum ESP Untuk Menurunkan Berat Badan?

1.Ambil ESP di antara waktu makan utama ( Breakfast, lunch atau dinner) supaya perut rasa kenyang.
2. Pastikan sukatan ESP tidak melebihi daripada 3 sudu besar sehari
3. Insya Allah Kita akan rasa kenyang lebih lama dan nafsu makan pun tak sekuat biasa. Memang sesuai untuk KURUS.

HARGA :



Satu canister ESP harganya RM150. Kalau anda rasa mahal, anda boleh jadi ahli shaklee untuk mendapat penjimatan sehingga 20% ke atas pembelian semua produk Shaklee. 

Jangan risau, ahli tak semestinya kena menjual, join untuk makan sendiri pun dah cukup berbaloi, dapat nikmati harga ahli yang jauh lebih murah dan dapat consultation seumur hidup daripada saya. Kalau join bulan ni sehingga Oktober 2015 pula, anda boleh dapatkan VITALEA SECARA PERCUMA. Jimat RM88.75 dan dapat harga ahli pula tu. Berganda-ganda jimat!



Untuk setiap pembelian Set Kurus Shaklee atau Set Penyusuan + Kurus, anda berhak mendapat konsultasi percuma dari saya berserta 30 hari menu diet sihat!



Untuk mencuba produk ini atau mendaftar sebagai ahli, boleh hubungi saya di sini :







sumber : 
1. http://www.webmd.com/diet/obesity/foods-that-curb-hunger?page=2
2. https://www.psychologytoday.com/articles/200601/the-protein-hunger-connection






lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test