Petua Tradisional Kurus Asam Gelugor






Mase kat tempat kerja lama, kite pernah buat researched pasal Garcinia Atroviridis atau nama melayunya Asam gelugor. Kalau kat USA, banyak dah product yang guna Extract Asam gelugor untuk menghasilkan ubat kurus. Jadi, kite rase, memandangkan Asam gelugor ni mudah dapat di Malaysia dan MURAH, ape kata try amalkan minum air rebusan Asam gelugor. Kite tak pernah buat. Tapi, just bagi suggestion. Mase buat Research pasal Asam Gelugor ni pun, memang nak kaji pasal berapa percentage HCA di dalam Asam Gelugor. Extract HCA ni la yang boleh merangsang proses kurus.



*Buah Asam Gelugor yang di petik Bos kite sebelum di Extract


*Asam gelugor selepas di extract.



Asid hydroxycitric atau HCA, adalah terbitan semula jadi daripada asid sitrik. Ia terdapat dalam makanan semula jadi , walaupun beberapa pengeluar telah mula memasukkannya ke dalam makanan yang dibungkus. HCA boleh membantu dalam penurunan berat badan dan , dalam dalam beberapa kes , ia membantu melambatkan penyerapan glukosa.
Hydroxycitric acid ( HCA) adalah makanan tambahan bukan preskripsi yang biasa digunakan dalam produk penurunan berat badan.




Amalan meminum air asam gelugur semasa berpantang dipercayai untuk mempercepatkan proses mengecutkan rahim. Selain itu amalan tersebut juga dikatakan mampu menurunkan berat badan.  Ada 2 cara untuk menggunakan asam gelugor untuk kurus dan mengecutkan rahim :


PETUA 1  
a). Ambil satu atau 2 keping asam keping dan masukkan ke dalam
     segelas air panas..
b). Biar beberapa jam sehingga asam keping menjadi kembang & air  
     menjadi suam.
c).  Minum setiap pagi dan malam.
d). Jika di amalkan selalu In sha Allah perut buncit akan mengempis

PETUA 2  
a). Bilas 3 keping asam gelugor dengan air bersih,
b). Masukkan dalam bekas minuman (botol air/tupperware 500ml- 1liter) rendamkan dalam air panas 
- TIDAK PERLU TAMBAH GULA.

Setelah suam, minum seperti minuman biasa, perlu diminum sentiasa. Sekiranya air habis cuba tambahkan air lagi. Jika hilang rasanya tukarkan dengan asam keping baru.


  • Kesan HCA lebih memberangsangkan jika diambil dengan pemakanan rendah lemak kerana HCA tidak melakukan apa apa untuk mengurangkan kesan kalori pada pemakanan lemak.
  • Tindak balas mekanisma HCA adalah hanya sebahagian sahaja menghalang penukaran gula asas (simple sugars) kepada lemak, tapi ia amat sesuai dan berkesan apabila diambil dengan gula asas yang tinggi. 



Rangsangan kehilangan berat badan menerusi dua cara asas :

1. Menyekat selera
Penemuan terbaru mendapati melalui cara peningkatan tahap kimia tertentu dalam otak seperti serotonin, pengatur kepada pengawalan selera, HCA juga dikatakan mungkin mampu menyekat selera makan.

2. Menghalang pembentukan lemak asid (lipid synthesis)
HCA bertindak menghalang penukaran makanan bergula dan berkanji kepada lemak. Ini bermakna HCA dikatakan dipercayai mampu membantu menyekat penghasilan lemak.




Selain bahan semulajadi ini, Shaklee juga ada menawarkan supplemen dari herba semulajadi iaitu Herblax. Bagi pengguna "tegar" herblax, umum tahu ianya sangat bermanfaat untuk lawas dan membantu mengawal berat badan.

Kenapa saya kata ianya membantu mengawal berat badan ?
Pengambilan Herb-Lax akan "membersihkan" usus kita dengan cara melancarkan proses perkumuhan. Anda akan alami senang untuk buang air besar dan bagi yang mengalami masalah sembelit, Herb-Lax akan membantu melembutkan najis.

kebaikan herblax :

  1. Rawat masalah sembelit.
  2. Merangsang usus untuk lebih cepat memproses perkumuhan dna pembersihan najis secara lembut daripada terus tersimpan lama di dalam perut yang boleh menyebabkan toksin.
  3. Mengempiskan perut.



Cara Makan :
Ia sesuai untuk anak-anak berumur 12 tahun ke atas dan dewasa.
1. Untuk kesihatan berpanjangan
- makan 2 kali seminggu ( 4 biji setiap kali sebelum tidur )
2.Untuk membersihkan usus/masalah sembelit/detox dan mengawal berat badan 
- Makan setiap malam 2-4 biji sebelum tidur.



Perhatian :
1) Mereka yang mempunyai masalah penghadaman lemah mungkin akan alami cirit-birit pada awal pengambilan Herb-Lax.
2) Untuk keadaan normal, biasanya Herb-Lax akan bertindak setelah 6 hingga 12 jam selepas ia di ambil.
3) Mereka yang mempunyai masalah sembelit boleh meningkatkan pengambilan Herb-Lax kepada 5-8 biji sehari dan boleh kembali kepada dos asal apabila proses perkumuhan kembali normal.



Ada 9 jenis herba semulajadi yang terkandung di dalam Herb-Lax:

Bestkan fungsi kesemua kandungan herba ni? Bagi pengamal Herblax yang  tegar, mereka akan merasai perbezaan yang ketara dari segi mengurangkan masalah sembelit serta dapat mengekalkan perut yang kempis. Tiada lagi perut buncit dan boroi!

Macam mana? Teruja tak dengan semua fungsi serta khasiat Herblax ni? Kalau anda rasa perut tu dah semakin membukit ini la masanya untuk anda mencuba Herblax dan dapatkan berat badan serta perut idaman. Katakan tidak pada PERUT BUNCIT.


Jika anda berminat untuk kurus dengan cara moden, tanpa perlu merebus-rebus ,  Shaklee ada menawarkan set kurus budget dan Set Kurus Optimum yang harganya mampu milik bagi setiap orang. 



Harga
1. Herblax: RM52
2. Lecithin : RM53
3. ESP : RM150
4. Cinch Shake : RM173
5. Omega Guard : RM136

Dengan pembelian Set Optimum ini, anda akan dapat :

1. Keahlian Percuma bernilai RM68.90!
2. Harga yang Jauh lebih murah!
3. Vitalea PERCUMA bernilai RM88.75 ( Sah sehingga Oktober 2015 sahaja)

4. Bonus pada bulan berikutnya!
5. Pelan Senaman FREE selama 6 minggu



Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan makanan tambahan semulajadi Shaklee yang bermutu tinggi, saya adalah wakil pengedar sah anda.

Call / Wassap 
Lydia 
013-2999 408


sumber :
1.  http://muamalatmurni.blogspot.my/2014/01/langsing-mudah-dan-murah-dengan-asam.html
2. http://wannadotcom.blogspot.my/2014/10/cara-makan-herb-lax.html
3.  http://weight-loss.emedtv.com/hca/hca-and-pregnancy.html

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test