3 Applikasi Smart Phone Untuk Kurus




Sebenarnya ada banyak app di smart phone untuk program kurus yang boleh di upload. Tapi saya tak suka upload banyak-banyak. Pernah waktu mula-mula dulu upload banyak gile applikasi dalam smart phone semata-mata nak kira berapa kali dah squat, berapa kali dah sit up, berapa kali dah push up. Ahh.. Sebenarnya, bila kita terlalu banyak app dalam handphone, SANGAT MEMBAZIR MASA!

Jadi, saya hanya ada 3 Applikasi sahaja yang saya upload di dalam phone, iaitu :

1. MyFitnessPal

- Khusus untuk kira kalori intake dalam sehari.
- Dalam applikasi inikamu boleh record apa yang kamu makan. Boleh record berapa lama kamu exercise atau berapa banyak kalori kamu bakar ( Jika kamu exercise menggunakan Jam yang boleh kira calorie burn )
- Dalam applikasi ni, banyak jenis makanan malaysia seperti nasi lemak, nasi putih, teh terik dan sebagainya, yang dah pun ada rekod kalori. Jadi, mudah untuk kita kira berapa banyak kalori yang kita sudah ambil dalam sehari.

- Gambar di atas adalah contoh makanan yang saya makan untuk hari ini. Dah siap kira dengan calorie burn semasa exercise tadi.






2.  Runkeeper.
- Khusus untuk kira berapa jauh kita dah lari atau joging.
- Applikasi ini juga boleh kira berapa banyak kalori yang terbakar semasa kita lari. Tapi ianya tidak berapa tepat jika kita tidak ada chest strap/ tidak pakai heart rate monitor.
- Runkeeper juga bagus sebab saya dapat track performance larian saya .

-Contoh performance runkeeper yang saya google di internet. 


3. Monitor Your Weight.

- Applikasi ni menarik juga sebab dia siap buat graf berapa jauh kita punya progress.
-Contoh progress saya :



So far, saya suka guna ketiga-tiga applikasi ini sebab ianya praktikal dan mudah! Tapi kalau internet slow, macam susah sikit  lah nak guna applikasi MyfitnessPal. Ianya perlukan internet untuk cari kalori setiap makanan.



lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test