Anak Autism Digalakkan Mengamalkan Diet Bebas Gluten



Apakah maksud gluten?
Menurut sumber wikipedia, gluten adalah gabungan protein yang terdapat dalam gandum dan bijirin, termasuk barli, rai dan oat. Gluten memberikan keanjalan untuk doh, membentuk roti yang cantik dan memberikan tekstur yang kenyal pada roti . Gluten digunakan dalam kosmetik, produk rambut, dermatologi dan lain-lain.



Intoleransi Gluten adalah disebabkan oleh ketidakupayaan untuk memecahkan kandungan gluten iaitu sejenis protein dalam gandum. Penyakit seliak adalah penyakit autoimun. Mereka yang mempunyai penyakit seliak harus menjauhi daripada gluten. Begitu juga dengan mereka yang autisme. 

Salah satu daripada gejala berikut boleh menjadi petanda bahawa anda mempunyai intoleransi gluten: 

1. Timbul masalah pencernaan seperti kembung, cirit-birit, atau sembelit. 
2. Timbul ruam kulit 
3. Tekanan/ depresi
4. Pening, kehilangan keseimbangan, bahkan migrain
5. Bengkak, atau kesakitan pada sendi-sendi jari, lutut, atau pinggul
6. Terganggunya mood seperti berasa cemas, kemurungan, atau ketakutan

Bila anda menderita intoleransi gluten, sebaiknya jaga makanan yang anda makan. Hindari produk-produk makanan yang mengandungi gluten dengan menghindari produk dari gandum, oat, tepung dan lain-lain. Kesimpulannya, pastikan anda membaca label makanan sebelum membeli sesuatu produk makanan.


Autism & Bebas-Gluten
Orang yang Autism biasanya akan di galakkan untuk mengamalkan diet bebas-gluten. Mereka mengalami kesukaran untuk menukarkan peptide yang muncul dari kasein dan gluten. Bila protein ini tidak dapat di uraikan dengan sempurna, peptide ini akan menyebabkan komplikasi di otak, di mana tingkah laku autistik akan berlaku. 
Tidak ada kajian penuh tentang kaitan autism & makanan bebas gluten dan kasein. Walaubagaimanapun, ibu bapa biasanya akan memilih untuk mencuba diet bebas-gluten bagi tujuan mengurangkan simtom ini . Menurut webmd.com, ibubapa yang memperkenalkan diet ini mendapati ia dapat mengurangkan alahan dan sensitiviti anak mereka. 


Ada yang melaporkan bahawa ia turut membantu memperbaiki tingkahlaku dan pertuturan. Idea utama disebalik mengamalkan diet ini adalah untuk mengurangkan simtom autisme dan oleh itu ia dapat membantu pertuturan, tingkahlaku sosial dan fungsi kognitif. Gluten terdapat dalam makanan seperti gandum, barli dan rye. Casein pula diperolehi dalam susu dan makanan berasaskan tenusu seperti coklat tenusu, yogurt, keju dan sebagainya. Kini semakin banyak juga produk di pasaran yang tertulis label seperti ""Gluten-Free", Bebas Trans-Lemak dan sebagainya, jadi ia lebih memudahkan kita untuk memilih makanan yang bersesuaian. Oleh itu, bagi ibubapa yang ingin mencubanya, anda perlu kurangkan atau elakkan sama sekali memberi anak2 makanan ini. Rekodkan makanan yang diambil setiap hari dan perhatikan perubahannya kepada anak anda.


Antara makanan yang gluten Free adalah :

Untuk memulakan diet Bebas-Gluten, anda mesti mahu memenuhkan stok makanan anda dengan pilihan yang sihat dan betul. 

Makanan yang bebas gluten :

Minyak sihat : minyak dara zaitun, minyak bijan, minyak kelapa, lemak rumput-makan dan mentega organik atau makanan pastura , minyak sapi , susu badam , avokado , kelapa , buah zaitun , kacang dan mentega kacang , keju (kecuali keju biru), dan biji ( flaxseed , biji bunga matahari , biji labu , bijan , biji chia ).

Protein: telur ; ikan liar (salmon , ikan kod hitam, mahi mahi , kerapu , herring , trout , sardin ); kerang dan moluska (udang , ketam, udang , kupang , kepah , tiram ); rumput-makan daging, ayam, ayam, dan daging babi (daging lembu , kambing , hati, bison , ayam , ayam belanda , itik , burung unta , anak lembu ); permainan liar.

Sayur-sayuran: sayur-sayuran berdaun dan salad , collards , bayam , brokoli , kale, Chard , kubis , bawang , cendawan , kubis bunga , tauge , sauerkraut, articok, pucuk alfalfa , kacang hijau , saderi , bok choy , radishes, selada air, lobak , asparagus , buah berangan bawang putih, bawang , Adas , bawang merah, daun bawang , halia, jicama , pasli , air.

Buah-buahan rendah kandungan gula: alpukat, lada loceng , timun , tomato , zucchini , skuasy , labu , terung , lemon , limau..


Herba, Bumbu , dan Perasa : Anda boleh berhati-hati dalam memilih perasa dan perlu baca label kandungan makanan sebelum membeli. Anda menikmati biji sawi (mustard), lobak pedas, tapenade dan salsa jika mereka bebas gluten , gandum, soya, dan gula. 

Makanan yang harus di hindari!
1. Malta ( cuka, pewarna, sirap, ekstrak)
2. Rai, spelt, kamut, triticale
3. Tepung sayur
4. Hydrolyzed wheat protein
5. Tabbouleh
6. Bread crumbs
7. Tepung Tortilla
8. Gandum (kanji, bran, bijirin, sprouted)
9. Durum
10.Tepung kek
11. Pasta
12. Bulgar
13. Sos teriyaki
14. cous-cous
15. Barli
16. Udon
17. Bran
18. Breaded food
19. Ramen
20. Beer



Label Gluten Free Yang Biasanya Ada Pada Bungkusan Makanan:


kajian yang dikemukakan di dalam buku "Apa Itu Autisme?" 

Hasil tulisan K.A Raziyah :
 Kajian 1 :  Tanpa Gluten dan Casein

Pada 25 Mei 2005, tersiar berita di First Coasts New mengenai keajaiban berlaku di Pantai Ponte Vedra Florida, apabila Dani, kanak-kanak autism yang berusia enam tahun dapat mengatasi masalah autismanya. Anak seorang pakar pediatric iaitu Dr Julie Buckley. Berikut adalah petikan berita tersebut :
Dani adalah kanak-kanak yang sembuh daripada autism yang merupakan kecacatan perkembangan neuro yang kompleks. Ini menyebabkab kanak-kanak itu tidak mampu untuk bertutur dengan baik dan kanak-kanak autism cenderung untuk mengalami masalah gastrointestinal dan lemah imunisasinya.
Dani telah diberikan diet tanpa gluten dan casein. beliau tidak mengambil sebarang gandum gluten dan makanan tenusu. Pakar autism mengatakan bahawa kanak-kanak autism mempunyai masalah kesukaran menghadam protein di dalam gluten dan casein. selain daripada itu, makanan tersebut seolah-olah seperti kesan narkotik pada tindak balas kimia di dalam otaknya, yang menimbulkan masalah.
“Selepas tiga hari tidak mengambil gluten dan casein di dalam dietnya, Dani seolah-olah seperti kanak-kanak yang lain. Sungguh menakjubkan!”
Selain daripada itu Dani juga mengambil IVIG iaitu Intravenous Immune Globulin yang mengandungi protein yang biasa ke dalam perutnya dua kali sebulan yang berfungsi sebagai imunisasi terhadap penyakit.
“IVIG adalah makanan dan minuman untuk membantu system imunnya,” kata Dr. Buckley “ Selepas seminggu mengambil IVIG, Dani memandang saya dan mengatakan bahawa beliau menyayangi saya buat pertama kali dalam hidupnya.”

Dani turut mengambil pelbagai vitamin seperti kanak-kanak autism lain selain daripa menjalani terapi tingkah laku.

sumber : http://www.drperlmutter.com/eat/list-of-gluten-free-foods/

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test