Awas 10 Tanda Menopaus Di Usia Muda


Apabila kita mendengar perkataan menopause, kita biasanya berfikir wanita yang lebih tua yang berusia 60 tahun. Sangat jarang kita pernah berfikir untuk diri kita sendiri. Walau bagaimanapun, menopause bukan hanya terjadi kepada wanita yang tua sahaja. 


Menopause awal dan pra-matang boleh berlaku atas pelbagai sebab yang tidak kita ketahui. 

 Tidak ada seorang pun yang dapat dengan pasti menentukan bila menopause ini akan terjadi dalam diri. Kebanyakan wanita akan mengalaminya pada usia 50 tahun tetapi tidak menutup kemungkinan jika terjadi lebih cepat atau lebih lambat. Proses menopause ini akan memakan waktu antara 3 sampai 5 tahun sampai dinyatakan lengkap ketika seorang wanita telah berhenti haid selama 12 bulan.


Sebenarnya bahaya kah jika kandungan estrogen rendah di dalam badan ?


  • Jika kandungan estrogen di dalam badan rendah, biasanya ia menandakan seseorang wanita itu akan mengalami menopous. 
  • Ada 3 jenis estrogen sebenarnya. Estriol, estradiol dan estrone
  • Sesetengah badan wanita tidak mampu menghasilkan satu atau lebih jenis estrogen. 
  • Antara simptom kekurangan estrogen di kalangan wanita muda adalah:

**Semua gejala-gejala ini dicetuskan oleh perubahan hormon dalam badan semasa menopause. Khususnya, apabila tahap estrogen mengurang secara mendadak pada permulaan menopause, menyebabkan pelbagai perubahan dalam fungsi badan. 




 Menopause awal bermakna ovari wanita telah secara spontan berhenti kerja sebelum dia telah mencapai umur 40 tahun. Ianya boleh terjadi kepada wanita dan juga remaja di awal usia 20-an. 



Penyebab Menopaus Pra-Matang

Menopause pembedahan 
Menopause pembedahan melibatkan keputusan yang dilakukan oleh wanita atas sebab-sebab kesihatan. Wanita yang mengalami endometriosis, polip atau kanser ovari mungkin perlu menjalani oopherectomy (pembuangan ovari) atau histerektomi (pembuangan rahim, tiub fallopio, ovari dan kadang-kadang). Pembedahan mendadak memotong fungsi ovari menyebabkan paras estrogen menurun secara tiba-tiba dan memaksa wanita itu ke dalam menopause. 

Menopause Disebabkan oleh Rawatan Kanser

 Menopause boleh disebabkan oleh kemoterapi atau radiasi rawatan kanser. Kemoterapi dan radiasi membunuh sel-sel kanser tetapi, malangnya, mereka juga membunuh sel-sel sihat. Sel-sel rambut, sel-sel pencernaan, dan sel-sel ovari adalah sangat berisiko. Sesetengah wanita yang telah menjalani rawatan kanser berisiko terjadinya menopause. 

Jangkitan 

Jangkitan juga dikaitkan dengan menopause pra-matang. Jangkitan seperti beguk dan batuk kering boleh menjangkiti ovari, menjejaskan keseimbangan hormon anda. Ini adalah amat jarang berlaku. 



Atasi simptom menopaus dengan makanan tambahan

Antara makanan tambahan yang disarankan kepada wanita menopaus/pra-menopaus yang saya rujuk di laman web Dr Weil dan buku Return To Joy of Health yang ditulis oleh Dr Zoltan P. Rona ialah:

1. Makanan berasakan soya


Isoflavones yang terkandung dalam makanan soya dipercayai dapat mengembalikan keseimbangan hormon dan mempunyai tindakan estrogen, iaitu hormon yang terkurang dalam wanita akibat menopaus. Isoflavon adalah fitoestrogen (phyto bermaksud "tumbuhan"), yang bertindak seperti polis estrogen apabila di dalam badan anda. Mereka memelihara kadar estrogen di bawah . 

Isoflavones boleh bertindak kepadsel yang terkandung estrogen di dalam badan.

Isoflavones  dapat merangsang aktiviti penghasilan estrogen jika di dapati kandungan estrogen berkurang di dalam badan, sama seperti simptom post-menopous di kalangan wanita.  Saya nasihatkan anda dapatkan soya dalam makanan berbanding suplemen, namun soya sumber semulajadi dan non-GMO yang ditawarkan oleh Shaklee sudah tentu pilihan terbaik.


2. Herba-herba yang mengandungi aktiviti estogen


a) Ini termasuklah biji flax (flaxseed yang mengandungi lignins, yang dipercayai dapat mengawal hormon estrogen.


b) Dong quai yang digunakan dengan meluas di China dan Barat. Namun, ia tiada aktiviti estrogen tapi mampu mempengaruhi keseimbangan hormon. Wanita yang mengalami pendarahan berlebihan dinasihatkan untuk tidak mengambil herba ini.


c) Black cohosh juga dipercayai tiada aktiviti estrogen, namun boleh mengurangkan simptom pra-menopaus.


d) Rasberi


e) Siberia Ginseng


3. Vitamin E


Juga dikatakan mempunyai sedikit kesan estogen. Selain itu, vitamin E boleh mengembalikan kelembapan kulit dan vagina.


4. Gamma-Linolenic asid (GLA)


Asid lemak perlu yang mempengaruhi penghasilan prostaglandin yang turut mengawal simptom pra-menopaus.


5. Bioflovonoids yang terdapat dalam vitamin C


Bahan ini menghalang pengurangan estrogen dengan begitu cepat, jadi secara tak langsung dapat membantu mengawal simptom pra-menopaus.


6. Boron



Walaupun merupakan mineral yang kecil, namun suplemen boron dipercayai dapat meningkatkan paras estrogen sama dengan wanita menopaus yang dirawat dengan estrogen yang tidak mengambil suplemen boron dalam diet hariannya.


Antara set budget menopaus yang di cadangkan untuk pra-menopaus ataupun menopaus adalah :

Namun jika anda mempunyai budget lebih dan inginkan efek yang optimum, Antara Set Premium Menopaus yang dicadangkan adalah :

Harga bagi set Premium Menopaus adalah 
GLA Complex : RM91.25
ESP : Rm150
Vivix : Rm475
Vitamin B Complex : RM53
Advance Joint Health Tablet : RM124
Ostematrix : RM61

Dengan pembelian Set Premium Menopaus ini, anda akan dapat :

1. Keahlian Percuma bernilai RM68.90!
2. Harga yang Jauh lebih murah!
3. Vitalea PERCUMA bernilai RM88.75 ( Sah sehingga Oktober 2015 sahaja)
4. Bonus pada bulan berikutnya!

Bagi anda yang ingin cuba rawatan alternatif , hubungi LYDIA RAHAYU 013-2999408 sekarang! Saya akan bimbing cara pengambilan yang betul agar ianya lebih berkesan dan kesihatan anda akan dapat dikembalikan, Insya Allah!


Sumber : http://keindahanpengalaman.blogspot.my/2013/04/menopause-pra-matang-dan-awal.html

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test