Kenali 5 Kesan Kekurangan Magnesium Di Dalam Badan


Magnesium adalah salah satu mineral yang paling penting yang diperlukan untuk hidup manusia, yang disediakan untuk beratus-ratus fungsi di dalam sel-sel kita.

Magnesium membina dan menguatkan tulang, melegakan otot kita, menghantar isyarat saraf, menyumbang kepada tindak balas imun yang sihat, menghasilkan enzim yang bertanggungjawab untuk tenaga, mengawal tekanan darah dan vitamin dan mineral penting dalam badan kita.

Masalahnya ialah ... kita tidak mendapat cukup dan pilihan dalam makanan kita, di mana badan sebenarnya memerlukan nutrien yang mencukupi supaya organ dalam badan dalpat berfungsi dengan baik.


Berikut merupakan sedikit penjelasan yang saya petik dari beberapa sumber di internet :



Atherosclerosis
Definisi :

  • Penyakit arteri koronari merujuk pada penyempitan dan penyumbatan arteri yang membekalkan darah kepada jantung melalui pengumpulan lemak dan kolesterol.


  • Proses ini dipanggil koronari aterosklerosis yang menyebabkan peredaran darah lemah, miokardium anoksia dan juga miokardium nekrosis.


  • terjadi apabila berlakunya pengumpulan lemak, kolesterol, kalsium dan bahan lain dalam darah yang dikenali sebagai plak.


Pengumpulan plak
Apabila plak tersebut terkumpul ia dipanggil koronari aterosklerosis.

  • Pengumpulan plak ini selalunya berlaku dalam tempoh yang lama dan apabila ia mengeras, arteri akan tersumbat lalu menyebabkan peredaran darah menjadi lemah.




  • Keadaan ini dinamakan aterosklerosis. Penyempitan arteri koronari ini menyebabkan darah beroksigen yang dihantar ke otot jantung berkurangan mengakibatkan sakit dada atau angina pektoris


Tanda & Gejala
Kesakitan : terasa sakit di kaki semasa bersenam atau sakit di dada.
Ataupun : serangan jantung, luka lambat sembuh, sesak nafas, strok, erectile dysfunction atau serangan transient ischemic 


Rawatan : Diet yang sihat dan senaman akan membantu. Terdapat juga rawatan perubatan yang memerlukan pembedahan untuk membuka arteri yang tersumbat.






ADHD


Definisi :

Menurut Seifert (1999), Attention Deficit Disorder (ADD) adalah masalah sukar memberi tumpuan dan mengawal desakan diri.  Menurut beliau lagi, Attention Deficit Disorder (ADD) merangkumi hyperactivity iaitu keaktifan melampau.  Keaktifan melampau ini dikenali sebagai Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD).  Menurut Kasmini Kassim (1992), sindrom hiperkinesis iaitu Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) digunakan untuk menerangkan tingkah laku kanak-kanak yang tidak boleh duduk diam, kurang tumpuan perhatian, terlalu lasak, impulsif, resah, suka merosakkan harta benda, dan mudah mengalihkan perhatian terhadap sesuatu perkara. 

           Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) ialah masalah kanak-kanak yang tidak dapat menumpukan perhatian, terlalu aktif, impulsif ataupun gabungan antara tidak dapat menumpukan perhatian, terlalu aktif dan impulsif.


Tanda-tanda ADHD
Tabiat: Agresif, selalu mengetuk2 jari atas meja, hiperaktif, banyak cakap, Kerap tidak boleh beriadah secara senyap.

Kognitif: Susah fokus, pelupa,tidak boleh memberi tumpuan, 

Mood: pemarah, cepat bosan, terkinja-kinja, modd berubah-ubah

Psikologi : kemurungan atau depresi

Rawatan : terapi pertuturan dan termasuk ubat-ubatan .

Perskripsi : Dexmethylphenidate (Focalin), Clonidine, Lisdexamfetamine (Vyvanse), Amphetamine, Dextroamphetamine (Dexedrine), Atomoxetine (Strattera), Guanfacine (Intuniv), Methylphenidate (Concerta)



Osteoporosis




Definisi:
Osteoporosis adalah satu keadaan kehilangan kepadatan tulang, mengakibatkan tulang-tulang rapuh dan mudah patah.

Ia biasa berlaku di kalangan mereka yang meningkat usia dan golongan wanita selepas menopaus, bila badan tidak lagi dapat menggantikan tisu-tisu tulang yang lama dengan tisu baru yang lebih sihat.


Tanda dan Gejala :
1. Hilang kepadatan tulang
2. Hilang ketinggian
3. Tulang rapuh

Fakta-fakta lain yang akan meningkatkan risiko mendapat osteoporosis termasuk:

  1. Sejarah osteoporosis di kalangan keluarga yang terdekat (ibu bapa).
  2. Tidak aktif dalam jangkamasa lama seperti terlantar di katil.
  3. Kerap mengambil minuman keras dan merokok.
  4. Gangguan penyerapan seperti ' Coeliac disease' dan Crohn's disease.
  5. Penggunaan ubat korti kosteroid pada dos yang tinggi bagi tempoh yang lama (selalunya digunakan bagi rawatan arthritis dan asma) boleh memberi kesan kepada kekuatan tulang.
  6. Kekurangan kalsium .
  7. Paras vitamin D rendah.
  8. Jisim badan yang sangat rendah (contoh, berat badan yang kurang atau mempunyai tulang yang menipis akibat kecelaruan gaya pemakanan)


Rawatan :

  1. Terapi gantian hormon (Hormone Replacement Therapy) terapi ini membantu wanita yang bakal menopos dengan mengekalkan keupayaan tulang dan mengurangkan kepatahan tulang sepanjang rawatan. Walau bagaimapun pun HRT tidak selalu disyorkan sebagai rawatan pertama osteoporosis kerana mampu meningkatkan risiko mendapat strok, sakit jantung dan juga kanser payu dara. Anda perlu berbincang dengan doktor mengenai kebaikan dan risiko HRT.
  2. Rawatan testosteron sangat berguna kepada lelaki yang dikaitkan dengan oateoporosis kesan daripada kekurangan penghasilan hormon seks lelaki.
  3. Bisfosfonat ubatan bukan hormone mengekalkan keupayaan tulang dan mengurangkan kadar kepatahan. Kadar sel osteoklas pecah akan direndahkan manakala proses penghasilan akan meningkat.
  4. Kalsitonin hormon yang dihasilkan dari kelenjar tiroid menghalang sel yang menyebabkan kerapuhan tulang.
  5. Kalsium dan vitamin D tambahan amat berguna untuk lelaki dan wanita bagi mengelakkan risiko kepatahan tulang pinggul. Pengambilan kalsium yang mencukupi dalam pemakanan semasa muda sangatlah penting bagi mengurangkan risiko terutama wanita. Anda perlu 1000mg kalsium setiap hari iaitu bersamaan dengan segelas susu. Sekiranya anda tidak mendapat kalsium yang cukup dalam pemakanan harian tanyalah doktor anda untuk mendapatkan nasihat pengambilan supplemen kalsium.
  6. Selective Estrogen Receptor Modulators (SERMs) adalah ubatan yang mengurangkan risiko kepatahan terutama tulang belakang.


Pencegahan Osteoporosis :
1. Senaman "weight bearing" & senaman resistance. Contoh senaman adalah joging, tali skiping, burpees, jump squat akan membantu menambah kepadatan tulang.
2. Bagi mereka yang berusia , senaman ringan dan selamat, seperti berjalan, main tenis, berenang amat berguna. Untuk orang yang lebih tua, senaman perlu bersesuaian dan selamat, seperti berjalan perlahan,  menaiki tangga 10 kali sehari, permainan tenis yang sederhana.
3. Makan makanan yang mengandungi zat kalsium yang tinggi - sekurang-kurangnya 1,000 mg sehari.
4. Berhenti merokok -menghisap rokok meningkatkan risiko osteoporosis.
5. Hadkan jumlah pengambilan minuman alkohol. Disyorkan had 21 unit seminggu untuk lelaki dan 14 unit untuk wanita.


Depresi




Malaysia turut memperlihatkan suatu gejala yang mana kadar penyakit depresi akan naik khususnya di kalangan pelajar baik di sekolah rendah, menengah ataupun Pusat pengajian tinggi.

Keadaan sedemikian harus diambil perhatian yang serius supaya tidak menular menjadi satu penyakit yang mengancam. Terdapat sembilan tanda signifikan yang menunjukkan seseorang telah menghidap penyakit depresi. Seandainya seseorang individu itu memperlihatkan lima daripada tanda-tanda dibawah untuk dua minggu berterusan, maka dia dianggap menghidap penyakit depresi major:


  1. Berasa murung hampir setiap hari.
  2. Minat atau perasaan gembira terhadap aktiviti merosot.
  3. Berat badan menyusut secara signifikan dan tiada selera makan.
  4. Menghadapi masalah untuk tidur atau tidak dapat tidur langsung.
  5. Gangguan dalam gerakan badan atau psikomotor.
  6. Berasa letih dan tidak bermaya.
  7. Berasa tidak bernilai dan bersalah atas tingkah lakunya.
  8. Menghadapi masalah untuk berfikir, menumpukan perhatian atau membuat keputusan.
  9. Sentiasa membayangkan kematian dan ingin membunuh diri.


Rawatan: terapi pertuturan oleh pakar psikitiari atau pakar psikologi terlatih dna berpengalaman.

Ubat-Ubatan : bertujuan untuk bertindak ke atas tindak balas kimia yang tidak seimbang di dalam otak hanya untuk pesakit depresi yang kronik . Contoh ubat citalopram dan paroxetine.

Perskripsi : Escitalopram (Lexapro), Selegiline (Eldepryl), Aripiprazole (Abilify), Bupropion (Wellbutrin), Imipramine (Tofranil-PM), Paroxetine (Paxil), Desvenlafaxine, Fluoxetine (Prozac), Trazodone (Desyrel), Nortriptyline (Pamelor), Buspirone, Amitriptyline, Fluvoxamine, Citalopram (Celexa), Venlafaxine (Effexor), Mirtazapine (Remeron), Sertraline (Zoloft), Duloxetine (Cymbalta)




Diabetes tahap 2

Definisi :  "Diabetes atau Non-Insulin Dependent Diabetes Mellitus" (tidak bergantung pada insulin)

  • Jenis paling biasa ditemui dan lebih daripada 90% penghidap diabetes adalah penghidap jenis ini.
  • Selalunya pada orang yang berumur dan berat badan berlebihan.



Tanda & Gejala : Penyakit diabetes sering berlaku secara senyap, terutamanya pada peringkat awal. Walau bagaimanapun, gejala yang biasa dialami ialah:

  1. Haus/dahaga (haus yang berlebihan)
  2. Letih
  3. Berat badan menurun
  4. Penglihatan kabur
  5. Otot lemah
  6. Gatal
  7. Pengidap penyakit kulit yang berpanjangan
  8. Luka yang lambat sembuh
  9. Kencing yang kerap
  10. Gatal pada bahagian kemaluan
  11. Rasa kebas


Rawatan & Ubatan:




  • Jika anda pengidap diabetes jenis 1, anda memerlukan suntikan insulin
  • Jika anda pengidap diabetes jenis 2, anda mungkin hanya memerlukan pengambilan ubat hipoglisemia untuk menurunkan tahap gula dalam darah dan sesetengah mungkin memerlukan suntikan insulin.

Pencegahan : Kawalan diabetes yang baik adalah anda boleh mengawal tahap gula dalam darah menghampiri tahap normal. Ini boleh di capai dengan kaedah berikut:

Mengawal pengambilan makanan

  • Mengambil makanan seimbang kerana pengambilan makanan berlebihan akan meninggikan tahap gula dalam darah

Melakukan senaman fizikal

  • Senaman dapat mengurangkan kandungan gula dalam darah dan membantu insulin bekerja dengan lebih berkesan. Senaman juga dapat membantu anda mengurangkan berat badan.


Tak di nafikan, ramai kajian mendapati orang menjaga pemakanan seharian mampu mencegah penyakit-penyakit kronik seperti jantung, diabetes, dan sebagainya. 

Jadi, jom kita ubah pemakanan kita selagi kita masih mampu menyediakan makanan sendiri dan juga untuk keluarga. Tapi tidak salah untuk keluar makan di luar sekali sekala. Kadang-kadang kita perlu 'manjakan' diri sekali sekala setelah berpenat lelah menjaga kebajikan keluarga terutamanya ibu. Ya. Ibu adalah nadi kehidupan dalam institusi keluarga. Bila ibu tidak sihat, percayalah. Sedikit sebanyak pasti terasa 'terjejas' dengan tugas harian. Betul tak ? 

Oleh kerana kebanyakan makanan di rak runcit banyak diproses, nutrien dan mineral penting seperti magnesium, kurang. Fosfat dalam soda pop, misalnya, mengikat magnesium menjadikan ia tidak boleh digunakan. Makanan yang tinggi lemak tepu mengurangkan penyerapan magnesium dalam usus anda dan diet yang tinggi kandungan gula pada dasarnya memberitahu buah pinggang anda untuk mengeluarkan lebih banyak magnesium daripada badan.

Jika diet anda mengandungi gula putih, roti putih, beras putih atau makanan yang diproses yang lain - anda paling mungkin kekurangan magnesium.


Penuaan, tekanan dan penyakit semua membawa kepada kekurangan magnesium serta minum terlalu banyak alkohol atau mengambil preskripsi / lebih ubat . Antibiotik, pil kawalan kelahiran, ubat asma dan diuretik adalah hanya beberapa contoh jenis-jenis ubat yang menghapuskan badan anda daripada magnesium.











Antara supplemen Shaklee yang mengandungi kandungan Magnesium yang tinggi adalah Ostematrix. 
Kandungan Magnesium adalah sebanyak 400mg untuk setiap pengambilan 4 biji sebelum tidur.  Di dapati, selepas penggunaan Ostematrix ini, saya dapati saya lebih lawas di waktu pagi dan badan kurang sengal-sengal sebab saya memang mengamalkan senaman intensiti tinggi + senaman weight 4-5 kali seminggu. 


Banyak pakar kesihatan mencadangkan pengambilan magnesium adalah sebanyak 1000mg.

Tetapi pengambilan Magnesium yang di cadagkan sehari adalah sebanyak 310-420 miligram bagi orang dewasa. 






sumber :




lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test