3 Sebab Ibu Perlu Hadkan Makanan Manis Kepada Anak


Memang seronok kan, tengok anak-anak selera makan! Tapi adakah makanan yang kita beri pada anak itu makanan manis? Jika ya, Ibu Bapa / penjaga perlu menghadkan pengambilan makanan manis dalam diri anak-anak.  Biasalah kan, si kecil comel kita sukar tolak makanan manis.
Ada 3 sebab kenapa kita perlu hadkan makanan manis :
1. Si Kecil Menolak Makanan Sihat
Bermula dengan pengenalan makanan manis terhadap diet si kecuk, boleh menyebabkan si kecil menolak makanan sihat yang lain seperti sayur-sayuran. Sedangkan sayuran sangat PENTING bagi membekalkan khasiat vitamin dan mineral dalam tumbesaran dan perkembangan anak.
2. Habit Dalam Paten Pemakanan Anak
Pengambilan pemakanan manis ini berkemungkinan menjadi kebiasaan atau habit dalam paten pemakanan anak. Contohnya, si kecil tidak mahu minum air kosong. Dan hanya inginkan air manis. Seterusnya ia menyumbang kepada kesan seterusnya iaitu ketidakseimbangan diet.
3. Jejaskan tahap kesihatan
Hal ini lebih kepada pengambilan kalori berlebihan yang akhirnya menyebabkan kegemukan , sedangkan pada masa yang sama yang sama kekurangan zat-zat yang lain. Ini kerana kebanyakan makanan atau minuman manus bersifat tinggi kalori tetapi TIADA NUTRISI.



Sumber: Majalah Keluarga.

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test