Kenapa Berat Susah Turun Walaupun Menyusukan Anak ?





Kenapa Berat Susah Turun/Statik/Naik mendadak?

Ramai orang yang mengalami situasi di mana, Sudah diet , tetapi tiba-tiba berat statik. Ataupun, lepas sebulan diet, berat naik mendadak. Atau yang lebih kesian sekali, susah betul mahu turun. Turun pun 200-500gram sahaja. Bagaimana perkara ini boleh terjadi ?

Relax....
Chill.....

Mari kita kaji apa yang tidak kena..


1. Adakah Tidur anda cukup?
2. Adakah anda stress ?
3. Adakah anda mengambil kuantiti air yang mencukupi ?

1. Jika mahu diet, anda perlukan air yang cukup di dalam badan. Macam mana nak tahu cukup atau tidak ? sila check menu seharian anda. Jika dalam sehari itu anda banyak makan makanan berempah dan mengandungi kandungan garam yang tinggi, pengambilan air yang banyak amatlah di galakkan untuk " flush" away bahan yang tidak di perlukan di dalam badan. Sekiranya dalam satu hari itu anda banyak makan makanan yang berserat seperti sup sayur atau buah-buahan, boleh lah di kurangkan kuantiti air . 

Walau bagaimanapun, bersederhana itu lebih baik. Kuantiti pengambilan air yang di cadangkan adalah antara 2-4 liter sehari. Terlal banyak minum air juga boleh merosakkan buah pinggang kerana buah pinggang bekerja lebih masa. Makin lama, ia akan cepat rosak kerana terlalu kerap memproses air yang di minum dan akhirnya end up sakit buah pinggang.

2. Untuk Ibu menyusu, memang sinonim dengan tidak cukup tidur especially bulan-bulan awal kelahiran bayi. Cuba untuk tidur sebentar jika terlalu penat. Cuba curi-curi masa contohnya, tidur sebelum masuknya waktu zohor. Cuba kita ikut amalan Sunnah.

3. Elakkan Stress Lifestyle kerana ianya memberi kesan yang negatif terhadap hormon. Anda akan mudah berasa lapar dan sukar untuk kehilangan berat badan. Cuba untuk tenang dalam apa jua keadaan. banyakkan berzikir supaya hati lebih tenang.


Sudah diet, berat turun awal-awal bulan pertama. Tetapi berat statik selepas 2-3 bulan. Makan sudah jaga cuma kadang-kadang je makan bergula sikit. Di tambah dengna rutin harian sebagai ibu , tiada masa untuk workout/bersenam. Jadi apa yang boleh di simpulkan di sini?

1. Makan/Minum yang mengandungi gula
2. Tidak workout/bersenam
3. Tidak tahu defisit Kalori



So, apa yang perlu anda Ubah ?

1. Tolong jangan CHEAT walaupun SEDIKIT kerana ianya mempengaruhi berat anda. 

2. Untuk turunkan berat badan, 80% adalah datang dari penjagaan makanan dan 20% lagi adalah dari workout. Jadi, Silalah kumpul kekuatan untuk mula bersenam ya. Kena pandai CURI MASA. Isnya Allah mommy-mommy boleh. peruntukkan 30minit-1 jam untuk bersenam. Boleh mulakan dengan senaman kardio,interval atau joging. Kerana senaman ataupun workout banyak membantu dari berat badan yang statik akan turun. Insya Allah.

3. Defisit Kalori bermaksud Anda perlu makan kurang daripada jumlah kalori yang di perlukan oleh tubuh setiap hari. Contohnya, Untuk Ibu yang menyusu yang ingin kuruskan badan, anda perlu extra 400kalori lebih dari wanita normal yang ingin kurus iaitu 1600kalori sehari. Pengalaman saya kuruskan badan sambil menyusukan anak adalah dengan bersenam! saya masih makan nasi. Saya masih makan pasta . Saya masih minum milo/whey protein. Tetapi semuanya dalam jumlah terkawal. Saya akan pastikan kuantiti karbo adalah segenggam tangan saya. Cara saya kurangkan kalori saya seharian adalah dengan BERSENAM/WORKOUT! What Comes in must comes out. Itu prinsip saya. Saya akan pastikan 500kcal burn sewaktu exercise iaitu mengambil masa 45minit hingga sejam sehari. Boleh rujuk di sini untuk cara kira kalori keluar masuk.


Kalo di ikutkan, bersenam dengan anak memang agak sukar. Tengok ajelah gambar ni. Perjalanan saya untuk  kurus bukan mudah. Saya tak ambil jalan singkat dengan pergi slimming centre ataupun ambil UBAT kurus. Ambil supplement, adelah! Kalau saya tak mampu nak exercise waktu siang, saya akan make sure lepas suami dan anak-anak tidur, dan akan bangkit semula waktu tengah malam untuk exercise. Begitulah komited saya untuk turunkan berat badan. Kesihatan saya juga bertambah baik bila start exercise. Dah 2 tahun tak demam kot! Alhamdulillah.. 



 Masa berjinak-jinak dengan workout, bila saya ter"makan" banyak , saya akan doublekan calory burn dalam sehari. Gitu.. Tapi tak boleh buat selalu. Sebab anak aktif menyusu. Waktu anak tidur, bolehla.


Anak-anak yang rajin sangat "join" saya waktu exercise. Kadang-kadang hampir tertendang diorang waktu exercise.Kesabaran yang tinggi amatlah di perlukan untuk exercise with toddlers. 



Contoh menu yang saya reka sendiri.. more to grill & rebus . 



Bolehkah Cheat Jika ingin kurus ? Iyelah, kadang-kadang berkurSus di luar kawasan, tak dapat elak dari tidak makan makanan sedap-sedap.

Pendapat jujur saya, selagi tidak capai berat badan IDEAL, JANGAN CHEAT! You have to EAT RIGHT. Not STARVING! Berlapar bukanlah cara untuk kurus. SALAH FAHAMAN tu. Pilihan di tangan anda. 


Bilakah Masa yang sesuai untuk ibu menyusu start diet?

Jika dari kecil anda sudah biasa dengan lifesyle yang kurang exercise, banyak makan makanan bergula/proses, saya cadangkan bila bayi umur 6 bulan, barulah start diet. Walau bagaimanapun, anda boleh boleh buat baby step dengan exercise apabila bayi mencapai umur 2 bulan. Makan still macam biasa. Cuba kurangkan pengambilan gula kompleks/makanan berproses secara berperingkat.




March 2014 vs July 2014

Semoga tips yang saya bagi in bermanfaat untuk Ibu-Ibu yang inginkan kembali langsing seperti zaman anak dara. Insya Allah~

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test