12 Tips Penyusuan Di Tempat Kerja


Satu kajian tentang ibu yang bekerja yang dijalankan oleh HealthyWomen tentang penyusuan di tempat kerja mendapati tiga sebab mengapa ibu bekerja memutuskan untuk meneruskan penyusuan susu ibu adalah: 


  • manfaat kesihatan untuk bayi; 
  • ikatan emosi di antara ibu dan bayi; 
  • dan kerana ia adalah cara yang paling semula jadi untuk memberi bayi anda makan.


Idea Bagi Menjayakan Penyusuan Bagi Ibu di Tempat kerja:
1. Bangun Awal sebelum pergi kerja.

2. Buat Jadual Pam di tempat kerja. Waktu bekerja dulu, saya selalu amalkan mengepam pukul 9am ( selepas morning briefing ), pukul 12 tengahari/waktu lunch dan pukul 4-4:30 petang, sebelum waktu balik kerja.

3. Letak gambar anak di tempat kerja.Letak kat desktop/letak frame gambar anak anda di atas meja.

4. Jangan lupa BREAKFAST! dan minum air secukupnya.

5. Rancang jadual bekerja anda di tempat kerja supaya fizikal anda lebih bersedia, dan balik kerja on time. berbincang dengan majikan anda atau pegawai HR tentang polisi korporat tentang keperluan anda untuk menyusukan anak anda.

6. Minta tempat pam susu yang sesuai. Tempat yang agak privasi dan bersih.

7. Pam lah susu sekerap mungkin semasa di hujung minggu.

8. Simpan susu EBM di tempat yang sejuk. Bawa cooler bag . Untuk super busy mom, melaburlah untuk beli spare part mengepam susu lebih. Supaya anda tidak perlu mencuci berulang kali di pantry/bilik menyusu. Hanya basuh ketika sampai di rumah atau basuh ketika lunch hour. Sekadar pandangan saya. 

9.Bergaul lah dengan ibu-ibu yang menyusukan anak juga supaya anda mendapat sokongan moral dan semangat .

10. Susukan anak secepat mungkin setelah sampai rumah supaya anda boleh buat kerja yang lain seperti memasak,mengemas, dan sebagainya.

11. Tinggalkan satu set pam susu di tempat kerja. Melaburlah untuk penyusuan sepanjang 2 tahun. Ini membolehkan anda pergi ke tempat kerja tanpa memikul berbondong-bondong beg. Ianya juga memudahkan anda untuk menghantar anak ke taska/baby sitter tanpa memikul beg yang terlalu banyak terutama jika anda seorang yang mengendalikan pengurusan anak.

12. Simpan snek yang sihat di tempat kerja dan bekal air yang mencukupi supaya badan anda tidak kekurangan air. Jika tidak sempat untuk lunch atau lupa bawa bekal, sekurang-kurangnya anda mempunyai stok makanan "emergency" tanpa perlu risau tidak makan. Contohnya, Kurma, 3 in 1 oat , Protein Bar, dan sebagainya



Apa yang anda perlukan sepanjang penyusuan ibu :
1) Cooler bag dan ice pack untuk menyimpan susu ebm.
2) Botol untuk simpan susu ebm
3) Label untuk merekod tarikh susu ebm
4) Breast pad untuk melindungi pakaian anda dari kebocoran susu.
5)Gambar bayi anda.
6) Bra Menyusu yang selesa.




-Jangankan ibu yang berkerja sahaja, Surirumah seperti saya juga busy sangat kadang-kadang! Sampai tak sempat menjamah makanan. Tengah sibuk memasak, anak nak menyusu pula. Terpaksa tutup api dapur kejap sebab anak nak menyusu. Baru nak makan, anak menangis sebab nak tukar pampers. Memang haru!
- Jadi saya gunakan alternatif yang bukan sahaja beri manfaat kepada saya malah kepada anak saya juga. 
- Saya mengamalkan set breastfeeding shaklee secara konsisten. Saya ambil set breastfeeding + Kurus. Alhamdulillah, Selain susu meriah walaupun kadang-kadang tak sempat nak makan, (saya tak boleh rasa terlalu lapar, nanti gastrik. Sakit!), saya mampu meluangkan masa untuk exercise. Alhamdulillah. Yang penting konsisten dan rajin.
- Kenapa saya cakap kena rajin dan konsisten ? Makanlah supplemen apa pun, jika tak konsisten, memang tak menjadi. Supplemen adalah makanan tambahan, bukan ubat.
- Set Breastfeeding + Kurus yang saya amalkan adalah :


Secara ringkasnya, 

  • Esp biasanya boleh tahan sampai 2 bulan setengah baru habis satu canister. 



  • Ostematrix pula, jika ibu menyusu yang tidak suka minum susu macam saya akan bertahan selama sebulan ( satu hari ambil 4 biji sebelum tidur). 



  • Alfalfa pula raja raja segala tumbuhan selain membantu menggalakkan pengeluaran susu ianya juga buat saya tambah bertenaga. Satu botol akan bertahan selama 2 bulan jika saya ambil sebanyak 5 biji sehari. 



  • Omega dan lecithin pula saya ambil untuk membantu proses penurunan berat badan. Omega Guard saya ambil 3 biji sehari ( tahan sebulan ) manakala Lecithin saya akan ambil sebanyak 6 biji sehari dan akan bertahan selama sebulan.


 Saya anggap pengambilan set breastfeeding shaklee ini adalah sebagai pelaburan untuk saya dan suami kerana kami memang bersepakat untuk anak kami mendapatkan fully breastfeed selama 2 tahun penuh! Encik suami memang sentiasa sibuk, jadi dia memang tidak dapat banyak membantu menguruskan anak-anak kerana balik lewat . Melainkan jika tidak banyak kerja barulah dia akan rajin mandikan anak, bacakan buku untuk anak-anak. Pelaburan dari encik suamilah yang membuatkan saya lagi bersemangat untuk beri anak penyusuan badan eksklusif sambil dapat menguruskan badan. Jangan tunggu susu merudum baru mahu tercari-cari milk booster food dan sebagainya. Untuk penyusuan badan secara eksklusif, ibu harus rancang sejak baby dalam perut lagi. Set kan di minda yang anda boleh lakukannya! Malah, semua ibu mampu melakukannya! Rajin & Istiqamah kunci kejayaan.


Bagi ibu yang berminat untuk mendapatkan set breastfeeding + kurus, boleh terus whatsApp saya di :

Setiap pembelian Set breastfeeding dari saya akan mendapat free consultation dan pelan exercise selama 6 minggu. Rancanglah apa yang terbaik untuk anak anda. Yang pasti, semua ibu mahukan yang terbaik untuk anak-anak.


lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test