9 Makanan yang tidak baik ambil ketika menyusukan bayi





Ia adalah satu fakta yang diakui bahawa penyusuan susu ibu adalah sangat penting untuk bayi dan juga ibu. Walaupun doktor akan menasihati anda untuk makan apa sahaja yang anda suka makan semasa menyusu, anda akan mendengar beberapa nasihat tentang makanan untuk dielakkan semasa penyusuan.

Mari lihat 9 senarai makanan yang boleh di elakkan semasa penyusuan :


sumber : google

1. Buah-buahan Sitrus
Buah-buahan citrus yang terlalu banyak seperti lemon,limau,oren. Ianya boleh mengganggu sistem gasto-usus dan salur penghadaman bayi yang belum matang. Bayi yang sensitif terhadap buah sitrus dalam susu ibu mungkin mudah mengalami ruam lampin.






Sumber : google

2. Makanan Bermekuri Tinggi
 Makanan laut dengan kandungan merkuri yang tinggi seperti ikan yu,ikan todak dan tenggiri. Ini kerana tahap merkuri yang tinggi akan menjejaskan otak dan sistem saraf bayi anda. Pilihlah makanan laut yang rendah kandungan merkuri termasuklah udang, salmon, tuna dalam tin dan ikan air tawar.


Sumber : google

3. Makanan Allergik
Memakan makanan yang di ketahui mengalami alahan makanan. Bayi mungkin akan mengalami alahan yang sama sehingga mengalami sakit perut, mempunyai masalah tidur, atau gatal-gatal, ruam, dan ekzema atau pernafasan bunyi.





sumber : google
4. Minuman beralkohol.
Minum alkohol. Bukan sahaja di larang di dalam Islam tetapi juga akan di rembeskan ke dalam susu ibu.






Sumber : google
5. Caffeine
  Mengambil caffeine dalamminum an. Minuman bercaffeine seperti kopi/teh, minuman ringan, minuman tenaga dan minuman bercoklat boleh di rembeskan ke dalam susu ibu akan menyebabkan gangguan tidur pada bayi anda.


sumber : google
6. Parsley dan Mint
 Parsley adalah di bawah keluarga 'mint' yang juga boleh mengurangkan bekalan susu. Ubat-ubat herba juga menggunakan pasli sebagai salah satu daripada bahan-bahan mereka, jadi anda perlu alert. Jumlah yang kecil tidak akan menyebabkan banyak kesan ke atas rembesan susu, tetapi jika diambil dalam jumlah yang lebih besar, ia boleh menjadi buruk bagi pengeluaran susu.

Dada manusia menarik keluar kalsium dari tulang dan simpanan lemak daripada badan ibu untuk menyediakan susu untuk bayi. Ini adalah sebahagian daripada proses evolusi dan tidak dapat dielakkan. Oleh itu, ibu perlu mengambil makanan yang seimbang dan sihat bersama-sama dengan vitamin pranatal ketika penyusuan badan untuk mengekalkan kedai badan. Sesetengah ubat boleh mempunyai kesan negatif kepada bayi semasa menyusu; sebelum mengambil sebarang ubat, rujuk kepada doktor anda.


sumber : google
7. Produk tesusu
Anda mesti perhatikan untuk kepekaan bayi kepada susu, terutamanya apabila anda makan yogurt, keju, ais krim atau susu. Apabila bayi mengalami kolik dan mula muntah, ia boleh menjadi tindak balas kepada produk tenusu.

Gejala yang lain termasuk sakit perut, ekzema dan tidak dapat tidur. Berhenti mengambil produk tenusu dan mula memperkenalkan mereka satu demi satu dalam seminggu. Dengan cara ini, anda akan melihat bagaimana bayi anda bertindak balas kepada produk tenusu.


sumber : google
8. Bawang putih
Penggunaan bawang putih dalam diet ibu dapat mengubah rasa dan menjejaskan kualiti susu. Jika anda perhatikan bahawa bayi anda  mengelak untuk menyusu selepas pengambilan bawang putih, jadi anda perlu menghadkan penggunaannya. Bawang putih boleh mengubah rasa dan bau susu sehingga dua jam selepas penggunaannya.



sumber : google
9. Makanan bergas
Bayi boleh mengalami gejala yang berkaitan seperti kembung perut dan gangguan apabila ibu mengambil beberapa makanan menghasilkan gas. Makanan yang tidak boleh menyebabkan gas di dalam badan ibu masih boleh mengakibatkan gejala-gejala yang berkaitan dengan gas kepada bayi. Makanan ini boleh termasuk- kubis, brokoli, tauge dan lada. Sesetengah kacang seperti kacang buah pinggang, kacang lima dan kacang hitam juga boleh menyebabkan masalah gas. Ini perlu diambil secara sederhana atau secara sekali-sekala untuk melihat jika masalah berterusan pada bayi anda selepas makan makanan ini.


Semoga bermanfaat!
Good Luck to all Bf Mom!!


sumber : 
1. Dr Zubaidi
2. http://www.momjunction.com

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test