Panduan Pengurusan Mengurangkan Sakit "Slipped Disc"




1. Ice packuntuk sakit belakang yang akut

Cara melakukan : balut ice pack dengan kain basah dan letak dibahagian sakit selama 15 minit.

2. hot pack – untuk sakit belakang yang kronik dan berulang

Cara melakukan : balut hotpack menggunakan lapisan tuala secukupnya (pastikan tidak terlalu panas) dan letakkan di bahagian yang sakit selama 20 minit.  Pastikan bahagian yang sakit tidak disapu dengan minyak panas sebelum hot pack diletakkan.


3. Program senaman sakit belakang



Pelvic Tilt

Posisi : baring di atas permukaan yang rata
Cara melakukan : keraskan otot  abdominal, tekan belakang ke bawah, bernafas seperti biasa, tahan lima saat
Ulangi kaedah ini minima 5 kali



Hip Rolling

Posisi : baring di atas permukaan yang rata, kedua- dua lutut dibengkokkan
cara melakukan : letak tangan secara bersilang di bahagian dada, pusing kepala ke sebelah kanan manakala kedua-dua lutut pusing ke sebelah kiri. Kemudian luruskan lutut dengan perlahan- lahan.
Ulangi kaedah ini minima 5 kali



Lower Abdominal Exercise



 Ulangi kaedah ini minima 5 kali



Cat and camel

Posisi : merangkak
Cara melakukan : Melengkungkan bahagian belakang sambil muka pandang atas, tahan untuk 3 saat. Kemudian bongkokkan   tulang belakang dan tahan 3 saat. Ulangi kaedah ini minima 5 kali



Hip Extension

Posisi : Merangkak
Cara melakukan : Secara selang seli, bawa lutut ke depan dan kemudian ke belakang hingga kaki lurus dan selari dengan lantai..  Ulangi kaedah ini minima 5 kali



Lumbar stabilization Exercises

Posisi : baring di atas permukaan yang rata, kedua- dua lutut dibengkokkan

Cara Melakukan : luruskan lutut kanan, Keraskan otot abdominal dan pastikan badan dalam posisi neutral. Angkat kaki kanan setinggi 12 inci dari lantai, (lutut kanan dalam keadaan lurus), cuba pusingkan kaki selama 5 saat ataupun jika tidak mampu, tahan kaki 3 saat dan turunkan kaki.

Ulangi kaedah ini minima 5 kali.



Alternatif lain selain senaman adalah dengan pengambilan supplemen yang sesuai . 

ADVANCE JOINT HEALTH TABLET -Formulasi khas untuk sendi. Membantu memelihara ligament (tisu penyambung) yang sihat, menyokong keselesaan sendi dan meningkatkan kesan kusyen. Kesan boleh dirasai seawal 5 hari penggunaan dan disahkan secara klinikal. 
OSTEMATRIX– Sumber kalsium yang penting untuk kesihatan tulang,otot dan ligament istimewanya Ostematrix dari Shaklee ini kerana lengkap dengan magnesium dan Vitamin D. Magnesium membantu penyerapan kalsium dan membantu menguatkan tulang. Vitamin D merangsang penyerapan kalsium dengan optimum
OMEGA GUARD– Mengurangkan inflamasi atau radang akibat sakit sendi. Bertindak sebagai pelincir pada sendi. VIVIX™ -Merupakan agen anti penuaan di mana menjaga keanjalan struktur cakera tulang belakang dan mengurangkan risiko Slipped Disc. Menyokong kesihatan sendi dan menyokong kesihatan menyeluruh. 
VIVIX merupakan formulasi TERUNGGUL dari Shaklee yang membantu kesihatan dengan 4 mekanisme tindakan. Ia juga memperbaiki sel seawal peringkat DNA lagi.  


Sekiranya anda tercari-cari set supplemen untuk sakit sendi dan sakit belakang seperti slipped disc, inilah yang anda cari. Jangan biarkan kesakitan anda menghadkan aktiviti seharian anda. Bertindaklah dengan bijak sebelum parah. Apa pun, kita wajib usaha. Hubungi saya di 013-2999408 untuk dapatkan set sakit sendi & slip disc dan saya akan kongsikan serba sedikit tentang pengalaman ayah saya yang pernah mengalami slip disc 10 tahun yang lalu.... Insya Allah~


sumber : 
http://www.myhealth.gov.my/index.php/my/fisioterapi/slipped-disc-pada-tulang-belakang
http://adaa-inspiration.com/2015/01/11/slip-disc-dan-cara-menanganinya/

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test