4 Senaman Lompat dan Panjat Nyata Berkesan




Melakukan cara senaman yang sama dan berulang boleh jadi membosankan. Ada sesetengah anda melakukannya disebabkan terpaksa, maklumlah senaman dengan niat nak kurus. 

Sejak saya start melakukan exercise tahun lepas, rutin exercise yang sama bukan sahaja boring malah sebenarnya menyebabkan berat kita akan statik. Bagi yang sedang struggle untuk turunkan berat badan, berat badan statik ataupun dipanggil pleateau adalah sesuatu yang merungsingkan. Malah jika tidak kuat semangat, kita akan lebih mudah untuk give untuk kekal aktif .

Salah satu cara untuk mendapatkan semangat untuk exercise adalah dengan menambahkan rutin baru yang menyeronokkan tetapi berkesan!  jom tengok 4 senaman lompat yang seronok tapi berkesan untuk turunkan berat badan!



Frisbee
Rasanya permainan ini sudah diketahui ramai terutama di negara barat Amerika Syarikat. Frisbee ini merupakan salah satu alternatif paling efektif untuk senaman. Ia memerlukan anda untuk melontar, melompat, berlari dengan lajunya untuk mendapatkan piring cakera tersebut. Permainan ini juga tidak memerlukan perbelanjaan yang banyak. Hanya keluarkan beberapa ringgit untuk membeli piring cakera dan hanya sekeping diperlukan untuk bermain pada satu-satu masa.

Untuk melontar atau melemparkan alat ini, jarak yang kami sarankan bagi anda yang baru sahaja ingin mencuba adalah sejauh 3 meter. Lemparkan ia ke arah rakan anda dan jika anda bermain lebih dari dua orang ia pasti akan menjadi lebih seronok. Anda dan rakan anda harus berlari untuk menangkap piring cakera tersebut dan perkara tersebut diulang sehingga anda puas bermain. Ada banyak cara yang lebih mencabar untuk bermain permainan ini. Ia boleh dilakukan secara berpasukan untuk mendapatkan mata. Semua terserah kepada kreativiti anda untuk bermain.

Hula Hoop
Wow, tiba masa untuk bergelek dengan permainana Hula Hoop. Bersenam menggunakan alat ini mampu membuatkan otot perut, pinggang, dan pinggul semakin tegap. Kalau anda nak tahu senaman ini juga boleh menggantikan senaman yang agak berat selama ini seperti push up. Awas, jangan sesekali berhula hoop ketika selepas makan. Hal ini kerana otot badan anda akan menjadi kejang. Seeloknya lakukanlah senaman pemanas badan terlebih dahulu.

Perlu diingat juga untuk memilih hula hoop yang sesuai dengan tubuh anda. Bagi yang baru sahaja ingin mencuba, gunakan relung yang ringan dan tidak terlalu besar. Mainkan musik anda agar anda lebih seronok bergelek dengannya.




Zumba
Zumba merupakan senaman yang memerlukan anda untuk menari mengikut rentak muzik Latin secara amnya. Jangan risau jika tidak pandai menari, kerana Zumba direka mengikut beberapa peringkat dan tahap kesukaran. Sambil menari tarian Zumba, anda secara tidak langsung dapat melakukan pergerakkan keseluruhan badan serta pembakaran lemak dalam badan. Tarian ini juga sesuai untuk semua individu dan tahap peringkat usia.

Lakukannya dua kali seminggu atau lebih kerap lagi untuk mendapatkan bentuk badan yang ideal. Senaman anda pasti akan menjadi lebih menyeronokkan apabila setiap langkah yang dilakukan mengikuti rentak muzik Latin yang rancak.





Rock climbing
Tahukah anda dengan menghabiskan masa selamaa satu jam dengan aktiviti ini mampu membakar dalam anggaran sebanyak 645 kalori? Rock Climbing adalah aktiviti yang mencabar kekuatan fizikal dan juga mental. Anda dapat melatih kekuatan tangan dan kaki ketika mendaki dinding yang tinggi. 

Bukan itu sahaja, aktiviti ini mampu membuatkan aliran darah mengalir lebih lancar yang mana mampu membantu jantung anda berfungsi dengan baik.

Amalkan cara hidup sihat dengan cara menyeronokkan. Anda pasti akan lebih bersemangat. 







sumber Oleh:Web Rapi

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test