Kenapa anti-oksidan penting sangat?


Anggapan yang mengatakan antioksidan baik untuk kesihatan berpunca dari kajian yang mendapati mereka yang mengambil makanan yang kaya dengan antioksidan mempunyai kesihatan jangka panjang yang lebih baik. Namun begitu untuk mendapatkan hasil yang diinginkan, seseorang harus mengambil pelbagai jenis antioksidan. Ujian menunjukkan bahawa penggunaan hanya satu jenis antioksidan sahaja memberikan hasil yang sangat mengecewakan.




Antioksidan merupakan bahan kimia yang diperlukan tubuh untuk meneutralkan radikal bebas dan mencegah kerosakan yang ditimbulkan oleh radikal bebas terhadap sel normal, protein dan lemak. 

Radikal bebas merupakan hasil sampingan daripada proses penjanaan tenaga oleh badan kita.

********************

Antioksidan menstabilkan radikal bebas dengan melengkapkan kekurangan elektron yang dimiliki radikal bebas, dan menghambat terjadinya reaksi berantai dari pembentukan radikal bebas. Radikal bebas juga menyebabkan kolesterol LDL menjadi lebih teruk dan menyebabkan kerosakan di merata tempat dalam tubuh kita.
********************

Apakah bahaya radikal bebas terhadap badan kita?
Kesan pengoksidaan atau oxidation dalam tubuh kita mungkin susah dikesan tapi bahagian luaran sangat mudah dilihat, iaitu pada kulit. Cuba lihat paku  yang berkarat. Ia juga mengalami oksodasi dan proses yang sama berlaku pada paku dengan kehadiran oksigen. Tapi dalam tubuh manusia, kesannya berbesa. Antara kesan oxidatif stress dalam tubuh manusia adalah seperti dibawah :


  1. Kulit berkedut ( kesan radiasi UV)
  2. Sakit sendi
  3. Rheumatiod Arthritis ( biasa pada jari tangan )
  4. Kanser
  5. Panyakit kardiovascular
  6. Parkinson
  7. Alzheimer
  8. Kemandulan lelaki
  9. Rambut gugur
  10. Kelesuan berpanjangan
  11. Diabetes




Tubuh kita tidak menghasilkan antioksidan, namun ia memerlukan pelbagai jenis antioksidan untuk membantunya meneutralkan radikal bebas. Justeru kita perlu mengambil makanan yang mengandungi bahan tersebut. Para penyelidik antarabangsa telah membuat kajian ke atas lebih dari 1,000 makanan untuk menentukan tahap kandungan antioksidan di dalamnya. Mendahului senarai ialah Anggur muscadine,acaiberi, blueberi, blackberi, walnut, strawberi, cranberi, raspberi, elderberi, bunga cengkih kisar, delima dan anggur merah.

Kesemua makanan tadi mengandungi antioksidan dari jenis yang berbeza. Memilih hanya satu makanan yang kaya dengan antioksidan tidak dapat membantu anda untuk kekal sihat. Anda perlu memakan beberapa jenis untuk mendapatkan pelbagai jenis antioksidan supaya dapat memberikan hasil yang diingini.

Antara Makanan yang kaya antioksidan:

Maka dengan itu, pengambilan makanan yang banyak mengandungi antioksidan adalah penting, terutama bagi mereka yang sudah meningkat usia.

Berikut pula adalah graf tentang kandungan anti-oksidan paling tinggi antara makanan semulajadi yang TERBAIK DI DUNIA:



TAHUKAH ANDA?
Muscadine grape adalah ramuan utama yang terdapat di dalam Vivix Shaklee. Ada 4 ramuan utama di dalam vivix iaitu:

Harga Vivix Shaklee ini memang bersesuaian dengan kesannya yang dikatakan sebagai tonik ajaib. Sebotol vivix berharga RM475.

Cuma pada bulan ini , ada promosi Vavavum ! :
1. Harga Pack YES ( Twin Pack ) yang menjadikan harganya sangat MURAH

dan anda sekaligus akan mendapat:
1. KEAHLIAN PERCUMA seumur hidup
2. POSTAGE PERCUMA
3. CASH BACK pada bulan hadapan!


Jika anda ingin mendapatkannya, boleh hubungi saya Lydia 013-2999408. Saya akan consult cara makan yang betul agar kesihatan dan kecergasan dapat dioptimumkan .




Sumber: Harvard Heart Letter/Premium Health News Service/TMSI

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test