Apa Itu Paleo Diet ?

Apa Itu Paleo Diet ?

Mengikut pemahaman kite, Paleo diet ni adalah gaya pemakanan macam zaman batu dahulu-kala. Ala.. Zaman Paleolitik... Zaman Dinosour tu.. Zaman tu mana ada garam ke.. gula ke..nasi ke..
Just makan apa yang ada..yang fresh...yang petik-petik depan gua kan..
Secara amnya, anda makan makanan yang segar/fresh. Makanan yang tidak di proses.

Meh kite share sikit tentang PALEO DIET :


1. Makan buah-buahan dan sayuran sebagai lauk dan makanan utama. Makanan ini kaya nutrisi, vitamin, dan antioksidan yang membuat sistem metabolisme tubuh bekerja dengan baik dan wajah tampak lebih muda.

2. Daging tanpa lemak dan seafood sebagai sumber utama protein untuk Paleos. Pastikan kalau daging yang Anda makan berasal dari haiwan yang makan rumput.

3. Jangan fikir apa yang boleh atau tidak boleh Anda makan asalkan  jauhi makan yang di proses seperti sereal, roti, nasi, atau pasta.

4. Jika Anda memiliki penyakit yang membataskan anda berdiet, Paleo diet ini mungkin tepat untuk Anda. Tidak hanya itu, diet ini selesa bagi mereka yang memiliki penyakit diabetes atau menghindari gula. Diet ini juga dipercaya boleh mencegah penyakit jantung.

5. Jika Anda sedang berjuang sebagai seorang vegetarian atau pescatarian, diet ini menawarkan versi pembatasan makanan yang sedikit. Nikmati protein dan kelompok makanan lain dengan cara yang sihat.

6. Diet ini efektif  jika dilakukan secara disiplin. Mungkin agak sukar untuk menghilangkan tabiat pemakanan lama. Cuba hilangkan makanan secara bertahap. Misalnya kurangkan pasta, kemudian beberapa hari kemudian hilangkan roti dari  diet atau melakukan aktiviti yang boleh mengalihkan Anda dari makanan yang berlemak dan di proses. Buat perubahan sedikit demi sedikit.






Piramid Makanan PALEO DIET :





Contoh makanan Paleo :

 

Cubalah beberapa minggu diet paleo. kemudian cuba kaji sistem badan anda sama ada fitness meningkat, penurunan berat badan dan bagaimanakah perubahan mood anda sepanjang mengamalkan diet PALEO ini.


Ini adalah contoh menu seminggu untuk PALEO DIET :

Tak banyak makanan Melayu/Jawa yang ada dalam menu ni. hehehe.. SANGGUPKAH ANDA ? Tepuk Dada, tanya NAFSU !




Beberapa FAKTA tentang PALEO DIET :
 


GOOD LUCK !!

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test