Pentingkah Vitamin D ?



Seperti yang anda tahu, Vitamin D juga terkandung di dalam Ostematrix yang di rumus khas oleh SHAKLEE.


Vitamin D terkenal kerana peranannya dalam mengekalkan kesihatan tulang . Ia membantu tubuh menyerap kalsium dari makanan dan makanan tambahan dan membantu mengekalkan kalsium homeostasis . Jika anda mengalami tulang rapuh yang kronik , Vitamin D boleh menjadi salah satu makanan tambahan yang mengurangkan risiko keretakan tekanan masa depan 

Berikut adalah cadangan terbaru untuk pengambilan harian vitamin D ( yang dikeluarkan oleh Institut Perubatan,November 2010) :

1. Kanak-kanak dan Dewasa < 70 tahun : 600 IU ( 15 mikrogram ) setiap hari
2. Dewasa 70 atau lebih tua : 800 IU ( 20 mikrogram per hari )
3. Pengambilan maksimum yang selamat : 4,000 IU ( 100 mikrogram ) setiap hari


Vitamin D adalah unik kerana ia boleh didapati daripada makanan . Ia juga boleh disintesis oleh badan kita sendiri melalui pendedahan kepada cahaya matahari .
Vitamin D adalah salah satu daripada empat vitamin larut lemak ( A, D , E , dan K ) yang bermakna ianya lemak yang di perlukan di dalam diet yang mencukupi untuk diserap . Oleh itu , makanan yang mengandungi lemak sihat adalah sumber vitamin D. 

Berikut adalah beberapa contoh sumber vitamin D dari makanan:
1. Ikan berlemak seperti salmon , tuna , ikan keli , ikan sardin dan ikan kembung ; juga minyak hati ikan
2. Cendawan yang telah terdedah kepada cahaya ultraungu
Jumlah yang lebih kecil dalam makanan seperti kuning telur dan keju
3. Makanan yang diperkayakan seperti susu , yogurt , bijirin sarapan, jus oren dan marjerin ( pastikan anda menyemak label pemakanan )

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test