Keperluan Vitamin D dalam kehidupan seharian





Vitamin D terkenal kerana peranannya dalam mengekalkan kesihatan tulang . Ia membantu tubuh menyerap kalsium dari makanan dan makanan tambahan dan membantu mengekalkan kalsium homeostasis . Jika anda mengalami tulang rapuh yang kronik , Vitamin D boleh menjadi salah satu makanan tambahan yang mengurangkan risiko keretakan tekanan masa depan 

Berikut adalah cadangan terbaru untuk pengambilan harian vitamin D ( yang dikeluarkan oleh Institut Perubatan,November 2010) :

1. Kanak-kanak dan Dewasa < 70 tahun : 600 IU ( 15 mikrogram ) setiap hari
2. Dewasa 70 atau lebih tua : 800 IU ( 20 mikrogram per hari )
3. Pengambilan maksimum yang selamat : 4,000 IU ( 100 mikrogram ) setiap hari


Beberapa kajian juga menunjukkan kandungan vitamin D yang rendah dalam badan boleh meningkatkan risiko kecederaan semasa bersukan , termasuk tekanan pada tulang kerana nutrien ini sangat penting untuk kesihatan tulang .

Di samping itu, vitamin D memainkan peranan penting dalam beberapa proses yang penting untuk prestasi paling optimum untuk atlit olahraga  :
1)Kontraksi otot 
- vitamin D diperlukan untuk pengaktifan enzim tertentu yang terlibat dalam rangsangan otot

2) Merangsang saraf 
- vitamin D adalah perlu untuk saraf untuk membawa mesej di antara otak dan bahagian-bahagian badan yang lain.

3) Imun vitamin D sistem boleh membantu mengaktifkan dan menjadi pengantara kepada fungsi imun badan

4) Menambah baik fungsi anti -radang dalam badan 
- vitamin D memainkan peranan dalam menghalang protein yang mencetuskan tindak balas keradangan pada individu yang berpenyakit radang kronik ( seperti asma dan arthritis )

Terdapat dua keadaan tulang yang boleh mengakibatkan daripada kekurangan kronik vitamin D : riket pada kanak-kanak dan osteomalacia pada orang dewasa . 
Riket di kalangan kanak-kanak.




Walaupun pengambilan makanan kalsium dan fosforus adalah mencukupi untuk kesihatan tulang , vitamin D yang mencukupi adalah perlu untuk menyerap mineral dan tanpanya , kepadatan tulang dan pertumbuhan boleh terjejas teruk .





Dari mana nak dapat vitamin D?

Vitamin D adalah unik kerana ia boleh didapati daripada makanan . Ia juga boleh disintesis oleh badan kita sendiri melalui pendedahan kepada cahaya matahari .
Vitamin D adalah salah satu daripada empat vitamin larut lemak ( A, D , E , dan K ) yang bermakna ianya lemak yang di perlukan di dalam diet yang mencukupi untuk diserap . Oleh itu , makanan yang mengandungi lemak sihat adalah sumber vitamin D. 

Berikut adalah beberapa contoh sumber vitamin D dari makanan:
1. Ikan berlemak seperti salmon , tuna , ikan keli , ikan sardin dan ikan kembung ; juga minyak hati ikan
2. Cendawan yang telah terdedah kepada cahaya ultraungu
Jumlah yang lebih kecil dalam makanan seperti kuning telur dan keju
3. Makanan yang diperkayakan seperti susu , yogurt , bijirin sarapan, jus oren dan marjerin ( pastikan anda menyemak label pemakanan )

kita juga boleh mensintesis vitamin D dari pendedahan kepada cahaya matahari . Biasanya 15 minit pendedahan untuk individu berkulit cerah dan 30 minit untuk individu berkulit hitam adalah mencukupi untuk memenuhi keperluan harian untuk vitamin D. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa batasan :
Pendedahan matahari tertutup (iaitu melalui tingkap ) tidak akan menghasilkan vitamin D. Tambahan pula , pendedahan adalah terhad pada hari-hari mendung dan apabila di bawah naungan.
Pendedahan kulit kepada sinar UV meningkatkan risiko kanser kulit . Kita di galakkan memakai Sun Protector untuk melindungi dari kanser kulit.

Individu yang tinggal di negara bercuaca sejuk lebih berisiko untuk kekurangan vitamin D.

Cara terakhir untuk mendapatkan vitamin D adalah melalui supplemen . Vitamin D tambahan boleh didapati dalam bentuk tablet vitamin D sahaja atau digabungkan dengan produk lain , biasanya kalsium . Seperti Ostematrix, ianya di lengkapi dengan Vitamin D, Vitamin K, MAgnesium, Zinc, Copper,dan lain -lain.

Kebiasaannya Vitamin D ditemui dalam salah satu daripada dua bentuk : D2 ( ergocalciferol ) atau D3 ( cholecalciferol ) . D3 adalah bentuk semula jadi vitamin D yang di sintesis dari dalam daripada cahaya matahari .



Bahayakah Vitamin D yang berlebihan di dalam badan?

Suplemen vitamin D yang disyorkan ,adalah tidak melebihi 4,000 IU ( 100 mikrogram ) setiap hari untuk orang dewasa yang sihat .

Tanda-tanda keracunan vitamin D sering dikaitkan dengan tahap darah meningkat kalsium dan termasuk : Loya , muntah , kurang selera makan , berat badan , sembelit , lemah , kekeliruan , kekeliruan , dan masalah dengan irama jantung.

Perlu di Ingat bahawa banyak makanan telah diperkaya dengan vitamin dan mineral . Pastikan anda menyemak semua label makanan tambahan anda untuk vitamin dan mineral bertindih untuk mengelakkan terlebih dos.


sumber : http://www.easy-immune-health.com/Vitamin-D-facts.html


berminat untuk consume ostematrix ?
Beli 6 percuma satu!
Saya nak bagi FREE postage untuk yang beli 6 botol sekaligus!! weehooo
Meh grab ! tak rugi beli ;-)


WhatsApp
Lydia  Rahayu
013-2999408

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test