Ingin Berhenti Merokok ?

Mari Kenali Apa yang ada Di Dalam Sebatang ROKOK :



Cuba lihat, berapa lama badan kita di perlukan untuk sembuh untuk sebatang rokok yang di hisap :



Sebenarnya, ramai aja yang nak berhenti merokok. Tapi Bila aktiviti merokok tu dah seperti zikir seharian, susah agaknya. Bayangkan kalau dah start merokok dari umur 12 tahun ? Dapat bayangkan tak rupa paru-paru anda sekarang bagaimana ?? Mesti perokok TAK HINGIN pun nak google pasal merokok. Yelah, TAKUT kan.. Benda yang salah/tidak bagus, mestilah takut nak mengaku.





Ada pula orang yang jenis bukan heavy smoker. Mereka hanyalah SOCIAL SMOKER. Bile kawan ajak je merokok. Tak ketagih pun. Ini pun ada gak.







Biasanya sukar bagi perokok untuk berhenti merokok  kerana racun nikotin dah meresap  keseluruh urat saraf anak adam sehingga ke sel-sel DNA mereka. Dan seandainya mereka berjaya berhenti merokok, pelbagai masalah lain  yang akan timbul. 

Berikut ialah kesan-kesan yang dialami perokok  jika mereka berhenti merokok.



1. Depresi atau perasaan sedih, putus asa, atau rendah diri mungkin dialami.  alam keadaan sebegini, seseorang mesti dijauhkan dari lingkungan perokok dan perlu diberikan sokongan positif.

2. Pemarah. Sangat ini mungkin akan muncul perasaan mudah marah.

3. Perubahan mood yang tidak tidak tentu pasal. Mood menjadi tidak jelas untuk ditafsirkan. Tiba-tiba emosi, marah, gembira, gelisah, dan mood lainnya datang akibat tubuh menginginkan nikotin.

4. Tidak sedap badan. Puncanya adalah terjadinya proses pembuangan yang dilakukan oleh tubuh. Selama merokok, nikotin akan mengalir laju oksigen dan nutrisi ke seluruh tubuh. Dan kini, tubuh akan membuatkan semua berjalan seperti biasa tanpa nikotin.

5. Usus meragam. Mungkin akan muncul krem, mual, perut kembung dan sembelit. Lakukan senaman dan makan serat untuk mengimbangi masalah ini.

6. Masalah hidung dan tekak. Hidung dan tekak akan berusaha menghilangkan lendir dan terakumulasi selama masa merokok. Untuk detoksifikasi bahagian tubuh ini, mungkin Anda mengalami batuk, tekakn kering, dan mulut kering. Cukupkan minum air untuk masalah tersebut.

7. Nafsu makan meningkat. Hilangnya racun rokok secara berperingkat boleh menggalakan rasa lapar. Ambil makanan rendah kalori dan sihat, serta air yang mencukupi untuk tubuh Anda.

8. Sakit kepala. Keluarnya nikotin turut mengundang sakit kepala. Pijit dan beristirehatlah dikala hal ini terjadi. Jangan lupa untuk minum dengan secukupnya dan mandi dengan air panas atau hangat.

9. Kurang tidur. Proses berhenti merokok juga dikaitkan dengan masalah susah tidur. Untuk sementara, jauhi dulu kopi mendekati waktu tidur dan biasakanlah bersenam.

10. Berpeluh dingin dengan tangan dan kaki gementar. Ini seperti kesan ketagihan dadah. Jangan menyerah dan bertahanlah hingga kesan kecanduan benar-benar hilang.

11. Mengalami masalah kulit. Kulit akan berangsur pulih ke adaan yang lebih baik. Selama menuju proses tersebut, mungkin Anda sedikit mengalami masalah jerawat, lidah, atau mulut. Ini hanyalah proses peralihan.




Volume : 150ml
Price : RM475

Nak harga lebih murah? Meh daftar sebagai Ahli Shaklee sekarang. Hanya RM75 seumur Hidup!! Tau tak Vivix ni sebenarnya supplement Awet muda ? Cubalah sebotol dua kalau tak percaya ;-) 


Kepada perokok yang sudah lama ingin berhenti merokok,  ambillah Vivix sebagai caranya, sangat mudah, hanya ambil Vivix  setiap hari dan anda tidak perlu risau dengan pelbagai kesan yang menyeksakan, seperti yang saya nyatakan diatas.


Berikut adalah kesan negatif merokok :-


  • Sakit jantung 
  • Strok
  • Pelbagai jenis kanser - paru-paru, buah pinggang, mulut, perut, leher, servik dan lain-lain
  • Mandul
  • Bayi pra-matang
  • Bayi kurang berat badan
  • Keguguran
  • Cepat tua



BAGAIMANA VIVIX DAPAT MEMBANTU? 

Dengan membuatkan rokok terasa pahit bagaikan hempedu. Jadinya, bila dah rasa pahit, maka nikmat merokok hilang sedikit demi sedikit. Bila tiada lagi kenikmatan yang dapat dirasai, jadinya si perokok tegar tersebut pun akan mula beralih arah daripada meneruskan tabiat merokoknya. 

Bukan itu saja, malah kesihatan si perokok tegar juga bakal bertambah baik, rupa paras dan keterampilan juga bakal menjadi lebih awet muda dan segak bergaya, poket yang dulunya kerap kali kering akan bertambah berisi kerana tiada lagi pembaziran membakar duit dengan membeli rokok. 




Berminat untuk mendapatkan Vivix? Mahu mengubah Lifestyle yang lebih sihat ?

WhatssApp saya sekarang.

Lydia Rahayu
013-2999408


Jom jadi Insan/Ibu/Bapa yang terbaik!










Kredit to :
1. http://dasyifa.blogspot.com/2013/11/vivix-shaklee-untuk-berhenti-merokok.html
2. http://www.anakulucheka.com/kesan-sampingan-selepas-berhenti-merokok/#ixzz2o7zrnjWL 

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test