Kenali 4 Tanda-tanda Anak Mahu Tidur




Tidur yang cukup amat penting bagi perkembangan bayi. Bayi yang baru lahir akan banyak tidur – kira-kira 17 hingga 18 jam sehari pada beberapa minggu pertama dan 15 jam sehari menjelang bulan ketiga. Walau bagaimanapun, mereka tidur tidak lebih daripada tiga hingga empat jam pada satu-satu masa, sama ada pada waktu siang atau waktu malam. 

Berapa lama patutnya anak saya tidur ?


Macam mana nak pastikan anak saya tidur secukupnya?
Bayi anda akan tidur lebih lama dan cukup lebih kurang 45 minit setelah mereka terbiasa dengan cycle tidur. Minggu pertama selepas kelahiran mungkin agak kucar kacir sedikit tidurnya. Lama-kelamaan, bayi anda akan terbiasa dengan waktu tidurnya.

Kenapa newborn baby suka tidur sepanjang hari waktu siang tetapi akan berjaga waktu malam?
Hal ini adalah sangat biasa first-time-parent mengadu . Bayi anda belum tahu lagi pola tidurnya. Salah satu cara untuk biasakan anak anda tidur waktu malam dan berjaga lebih lama pada waktu siang adalah :

1. Selak semua langsir di bilik. Banyakkan cahaya matahari memasuki ruang rumah. Sediakan persekitaran yang terang pada waktu siang.
2. Sediakan persekitaran bayi dengan cahaya yang minimal pada waktu malam. Kalau boleh, biarlah bergelap pun tidak mengapa. Suasana yang senyap juga menggalakkan bayi /newborn mudah tidur. Boleh juga letak aromaterapi untuk suasana yang lebih relaks.

Berapa kali sepatutnya anak saya tidur waktu siang?


Apakah tanda-tanda andak mahu tidur?
-Biasanya ibu-ibu boleh agak anak-anak mahu tidur bila nampak tanda-tanda ini :

1. Menguap


2. Menggosok-gosok mata

3. Menarik-narik telinga

4. Melengkungkan badan


Semoga Bermanfaat!



lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test