5 Tip Ceriakan Suasana Mandikan Bayi



Rasa macam tak percaya anak-anak dah besar. Dah tak perlu mandi di dalam bath tub nya lagi. Dah boleh mandikan mereka sambil mereka berdiri.

Anak-anak saya alhamdulillah memang suka mandi. Agaknya sebab maknya suka mandi sungai kot masa pregnant ? hehe.

Apa pun, apa yang kita perhatikan anak-anak juga ada swing mood ketika mandi. Jadi, saya ada beberapa tips untuk mengalihkan mood baby dari swing ke happy mood~

1. Gunakan Syampoo yang tidak pedihkan mata.
Saya suka guna pureen.  Baunya pun tak kuat sangat tapi wangi aje. Selain tak pedihkan mata,  ianya juga harus sesuai dengan kulit bayi.

2. Suhu air
Suhu air memainkan peranan yang penting juga. Suhu air yang sesuai untuk mandikan bayi adalah dalam sekita 60-75 darjah selsius. Jika tidak mempunyai jangka suhu, cara paling tradisional adalah dengan merasa air mandian bayi dengan menggunakan hujung siku.

3. Nyanyi dan berbual.
Bayi suka dengan bunyi-bunyian. Menyanyilah bersama mereka kerana selain menenangkan bayi, kita dapat mengajar anak bercakap.

4. Permainan
Fitrah bayi memang suka bermain. Cuba anda letakkan beberapa mainan yang cerah warnanya di dalam bath tub. Pasti mood happy mereka kembali datang!

5. Bilas air
Kebanyakan bayi yang tidak suka waktu mandi, tidak gemar waktu dibilas kepalanya. Jadi, semasa bilas kepalanya pastikan jangan ambil masa terlalu lama.



lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test