10 Makanan yang Di jamin tidak menaikkan berat badan


Bagi yang suka makan kudap-kudapan, tapi anda mahu tetap kurus, jom cuba taktik ini. Ada 10 jenis makanan yang bukan sahaja tidak menggemukkan tetapi berkhasiat !



1. Brokoli
-Ia adalah makanan yang mempunyai sumber vitamin dan mineral yang baik untuk hati, kulit, buah pinggang, buang air besar dan otak. Brokoli mampu detoksifikasikan badan dari pencemaran.

2. Bayam
- Sumber zat besi, klorofil dan vitamin.

3. Cendawan
- penggalak imunisasi dan sumber perlindungan kanser.

4. Tomato
- Tinggi anti-oksidan yang menyokong kesihatan hati.

5. Telur
-telur mengandungi leutine dan zeaxanthin, iaitu antioksidan untuk melindungi kesihatan mata. Walaupun tidaklah semahal sebiji avokado tetapi telur mengandungi kuantiti protein tertinggi di dunia dan mengandungi folate, riboflavin, selenium, B12 dan choline.

6. Limau gedang/ Grapefruit
-sumber vitamin C dan serat yang bagus. Separuh biji limau gedang ( diameter 4inchi ) mengandungi 38 kalori.

7. Tembikai
- Secawan tembikai mengandungi 50 kalori.

8. Lada Benggala
- Tinggi kandungan vitamin C untuk adrenalin, kulit, peraliran darah dan hati.

9. Seleri.
-Makan sambil cicah dengan tuna can in water 

10. Timun.


Sedikit idea untuk memasak....





This is my favourite green tea. Available in Tesco & Giant. Tak pahit dan wangi~



  •  Polyphenols adalah antioksidan yang terkandung di dalam teh hijau di mana meningkatkan metabolisma seseorang. Kajian menunjukkan teh hijau mampu meningkatkan kadar metabolisma sehingga 17% dan membantu membakar lemak di dalam badan.



  • Satu kajian terhadap tikus makmal, polyphenol di dalam teh hijau berfungsi menghalang kenaikan berat badan dan menghalang sindrom metabolik jika tikus diberi makanan yang tinggi kandungan lemak.



  • Selain baunya yang wangi, anda akan dapat rasa efeknya selepas minum teh hijau di mana badan anda akan berasa nyaman dan hangat akibat pembakaran kalori sedang berlaku dalam bentuk haba yang di bebaskan dari badan.



  • Teh hijau juga mampu mengurangkan nafsu makan walaupun sebenarnya anda tidak lapar pada waktu tertentu.



  • Contohnya, jika anda teringin makan roti putih di sapu dengan nutella, walaupun pada waktu itu anda  tidak lapar pun! Apa kata buat air teh hijau panas dan minum secawan. Insya Allah nafsu makan akan hilang!


Cubalah!




sumber : http://www.womenshealthmag.com/weight-loss/the-vitamin-d-diet

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test