Berapa Kali Kena Bersenam Untuk KURUS?



Menurut seorang jurulatih profesional dan pengarang buku Total Body Transformation, Michelle Bridge, jumlah masa yang diperuntukkan untuk bersenam dapat membantu proses menurunkan berat badan. Katanya lagi, nombor ajaib untuk bersenam adalah enam kali seminggu, dalam tempoh masa 50-60 minit setiap kali. Untuk memulakan rutin ini agak payah, tapi jika diamalkan secara konsisten, ia akan menjadi satu tabiat.

Menurut Michelle lagi, apabila sudah terbiasa melakukan senaman, seseorang itu tidak akan berfikir dua kali untuk bersenam setiap hari. Bagi mengurangkan keletihan otot-otot badan, Michelle mencadangkan anda membuat kumpulan senaman yang berbeza:-

1) 3 hari untuk senaman berat seperti latihan interval, 


2) Diikuti 2 hari selepas itu dengan senaman yang sederhana. 
Zumba


3) Hari terakhiri (1 hari), rehatkan tubuh anda dengan senaman yang ringan. 
YOGA
Berjalan Kaki


  • Kata Michelle, tidak perlu bersenam bagaikan atlet Olimpik, cukup sekadar melatih diri untuk menjadikan senaman satu tabiat. 



  • Michelle turut memberitahu jika anda terlepas 2 hari senaman pun tidak mengapa, kerana ia sudah menjadi latihan konsisten dibandingkan jika anda hanya bersenam tiga kali seminggu.


Menurut pengalaman saya sendiri, sama ada proses mengawal berat badan atau menurunkan berat badan, USAHANYA adalah 70% daripada pengambilan pemakanan. Jika Kita sudah biasa mengambil 3000Kcal sehari, cuba turunkan sedikit demi sedikit. 


Contohnya minggu pertama, cuba turunkan 2800Kcal pengambilan pemakanan. Berserta dengan senaman ringan kerana anda baru sahaja mula cuba menurunkan berat badan. Jika terlalu PAKSA badan, ditakuti akan mencederakan lutut pula.

Selepas itu boleh turunkan ke 2600KCal, 2400Kcal, dan sehinggalah keperluan kalori sesuai dengan BMI anda.

Apa itu BMI?

BMI (Body Mass Index) atau Indeks Jisim Badan adalah formula untuk menganalisa berat badan dan ia berkait rapat dengan ketinggian seseorang itu. BMI merupakan pengukuran komposisi badan secara tidak langsung kerana ia amat berkaitan dengan lemak yang terdapat dalam berat badan serta ketinggian seseorang.

Kalau nak tahu adakah BMI anda menepati ciri BMI yang sihat, anda boleh buat kiraan seperti di bawah:

BMI = berat(kg)
            ——————————
           tinggi(m) x tinggi(m)

Kategori BMI :
Kurang berat badan            = <18.5
Berat badan yang normal  = 18.5-24.9
Berat berlebihan                  = 25-29.9

Obesiti                                    = 30 atau lebih

Nak lagi senang?
Klik sini untuk kira secara online.


Bagaimana jika metabolisma saya rendah?
Sebenarnya, semakin kita berumur, semakin rendah metabolisma kita. Sebab itu apabila zaman universiti makan 2 pinggan tak gemuk-gemuk. Tapi bila usia dah masuk 30 series, makan nasi satu senduk pun cepat aja naik lemak-lemak tang perut dan paha. Siapa alami masalah begini, angkat tangan!

Promosi Vivix Shaklee BUY 2 VIVIX, LESS 5% masih berlangsung hingga hujung March ini tau!

Salah satu manfaat vivix adalah untuk membantu menurunkan berat badan juga kerana VIVIX membantu meningkatkan tahap metabolisma badan!



Kenapa rugi tak grab VIVIX?
Sebotol Vivix berharga RM475.
Bayangkan jika  2 botol?
Jimat berganda!

Dapat FREE POSTAGE
Dapat FREE MEMBERSHIP seumur hidup
Dapat BONUS CASH BACK bulan depan.



Apa kelebihan Vivix?

sumber :
1) http://www.jillianmichaels.com/fit/
2) Mingguan wanita

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test