6 Makanan Yang Bantu Kawal Risiko DIABETES



Tindakan mengawal paras glukosa dalam darah di samping diet dan senaman boleh mengurangkan risiko komplikasi kencing manis. Sebaik-baiknya, kandungan karbohidrat dalam pemakanan perlu diawasi.

Kurangkan kalori makanan dengan memilih makanan yang mengandungi karbohidrat seperti nasi dan roti putih. Gantikan dengan roti gandum jika perlu. Berjumpalah dengan pakar pemakanan untuk mendapatkan nasihat dalam usaha mengubah tabiat pemakanan yang tidak sihat. Semak makanan berikut yang sesuai dimakan oleh pesakit diabetes.

SUSU
Kombinasi vitamin D dan kalsium sangat bagus untuk penderita diabetes. Kajian yang dilakukan ke atas wanita yang mengambil lebih daripada 1000mg dan multivitamin D setiap hari kurang berisiko menghidap dibetes sebanyak 3% berbanding wanita yang tidak minum susu langsung.
(petikan dari majalah wanita)


Ini penyelesaian saya yang tidak minum susu dan mahukan kalsium+vitamin D tambahan! Tengok tu, magnesium pun agak banyak (100mg) di mana ia membantu melawaskan atau membantu orang yang selalu sembelit .




SALMON
Salmon kaya dengan asid lemak omega-3. Jenis lemak sihat ini berfungsi mengurangkan risiko penyakit jantung, menurunkan berat badan, mengurangkan peradangan, serta membaiki perkembangan insulin. Selain itu, ikan ini juga mengandungi vitamin D.
(rujukan : http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=104)


SEREAL ATAU OATMEAL
Sereal atau oatmeal merupakan sarapan sihat dan enak yang sangat digalakkan pengambilannya. Selain mengandungi serat tinggi, ia juga merupakan sumber tenaga. Jadi, lengkapkan sarapan anda dengan sereal atau oatmeal. 
"Ibu mertua saya juga mengamalkan pengambilan Oat setiap pagi. Hanya oat kosong + sesudu vivix. Biasanya kan di tempat kerja ada waktu rehat pukul 10pagi, bukan? Tapi ibu mertua hanya akan berasa lapar waktu tengahari sahaja. Memang tak ada langsung rasa nak mengunyah/lapar waktu DHUHA/10 pagi."


BLUEBERRY
Pterostilbene  yang terdapat di dalam blueberry menunjukkan kesan protein reseptor yang distimulasikan dalam sel, berperanan menurunkan kolestrol dan lemak.
Pterostilbene juga mungkin membantu melawan kanser dan diabetes.


BROKOLI
Kajian mendapati brokoli memiliki zat penting yang mampu memperbaiki dan mengembalikan fungsi pembuluh darah yang rosak akibat kencing manis atau diabetes. Peneliti dari Universiti Warwick meyakini, zat sulforaphane yang terkandung di dalamnya membantu memulihkan pembuluh darah.


BAWANG PUTIH.
Bawang putih mengandungi galian tertentu yang terbukti bernilai dalam metabolisme karbohidrat. Bawang putih kaya dengan kalium , iaitu 529mg bagi setiap 100mg. Seseorang yang mendapat kencing manis mempunyai asid berlebihan (asidosis) dan ia bertindak mengambil kalium dari tubuh sehingga boleh berlaku keadaan tidak sedarkan diri atau koma. Selain kalium, bawang putih juga kaya dengan zink, mangan dan sulfur dan semua galian ini berupaya merawat kencing manis.

Bagaimana mahu menikmati makan bawang putih?
Ini cara saya....
Sejak bersalinkan anak pertama, memang inilah makanan favourite! Bawang putih bakar!

Anda bagaimana??



Testimoni Vivix dari pesakit Diabetes....



Tidak lupa , TESTIMONI #4:

Ibu mertua saya yang telah mengamalkan VIVIX semenjak 2 tahun lepas. Dari sembahyang atas kerusi, dah boleh sembahyang berdiri. Dari tak pernah naik tingkat atas rumah saya, Oh...sekarang turun naik tangga no problem! Paras gula juga NORMAL! asid juga normal. Syukur.... Mak sihat..-


Orang kata mencegah lagi baik daripada mengubati. Beringat sebelum kena. Kesihatan yang sihat bukan untuk diabaikan. Jika anda menghidapi diabetes bolehlah berikhtiar dengan Vivix Shaklee. Dengan adanya testimoni-testimoni di atas ternyata Vivix Shaklee membantu merawat diabetes. Kuasa penyembuhan di tangan Allah. Sambil amalkan vivix jangan berhenti menadah tangan memohon kesembuhan daripada yang Maha Berkuasa!

Untuk yang masih sihat pula janganlah mendabik dada bahawa akan selalu sihat selamanya. Jika berkemampuan adalah bagus mengamalkan Vivix Shaklee dari usia yang muda. Kesihatan yang sihat sangat bernilai untuk manusia dan tiada galang gantinya!

Apa tunggu lagi! Pesakit diabetis wajib mengamalkan Vivix Shaklee. Untuk membuat pembelian terus dengan Shaklee dengan cepat dan mudah, boleh ke kaunter menggunakan ID saya :916681 (Lydia Rahayu)




lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test