Manfaat Penyusuan Badan Kepada Bayi & Ibu





Sebelum 1900, kebanyakan ibu menyusukan bayi mereka. Kadar penyusuan merosot dengan ketara di seluruh dunia selepas tahun 1920, apabila sejat susu lembu dan susu bayi menjadi meluas. Trend ini telah di promosikan secara meluas sebagai langkah lebih mudah untuk ibu dan lebih berkhasiat daripada susu ibu. Kadar penyusuan ibu mula meningkat sekali lagi pada tahun 1950-an dan awal 1960-an.


Semenjak awal tahun 2004-2005 populariti penyususan Susu Ibu semakin menarik ramai para ibu. Penyusuan Susu Ibu, adalah,  kaedah yang ideal bagi memberi bayi anda makan dan untuk perkembangan bayi. Organisasi kesihatan paling mengesyorkan bayi diberi susu ibu dalam tempoh empat hingga enam bulan pertama kehidupan, tetapi adalah lebih ideal untuk tempoh setahun. Bayi pra-matang juga mendapat manfaat daripada susu ibunya. Di negara-negara membangun, penyusuan sehingga umur 2 tahun, dengan makanan pepejal tambahan yang sesuai , merupakan cara pemakanan yang baik untuk bayi bagi mencegah cirit-birit.

Susu ibu menyediakan pemakanan yang ideal untuk bayi. Ia mempunyai campuran vitamin,protein dan lemak yang hampir sempurna. Dan itu semua disediakan dalam bentuk yang lebih mudah dihadam berbanding susu formula. Susu ibu mengandungi antibodi yang membantu bayi melawan virus dan bakteria. Penyusuan susu ibu dapat mengurangkan risiko bayi anda mempunyai asma atau alahan. Tambahan pula, bayi yang diberi susu ibu secara eksklusif selama 6 bulan pertama, tanpa apa-apa formula, kurang mempunyai risiko jangkitan telinga, penyakit pernafasan, dan serangan cirit-birit. Mereka juga jarang sakit !



Mengikut kajian, penyusuan Susu Ibu telah dikaitkan dengan skor IQ yang lebih tinggi di zaman kanak-kanak. Tambahan pula , bonding antara ibu dan anak secara fizikal, sentuhan kulit ke kulit, dan mata ,membantu bayi anda merasa aman. Bayi diberi susu ibu lebih cenderung untuk mendapatkan berat badan ideal bila mereka membesar dan kurang menjadi obesiti. Penyusuan ibu juga memainkan peranan dalam pencegahan SIDS - Sudden Infant Death Syndrome(Kematian bayi secara mengejut). 



Days 7th Of Ramadhan
Semoga Bermanfaat!!


Sumber : http://www.webmd.com/

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test