Bahayakah Gejala "Morning Sickness"?







Wanita hamil takut dengan perkataan "morning sickness" iaitu keadaan ketidakselesaan atau penyakit seperti loya dan muntah-muntah.


 Walau bagaimanapun, penyelidikan baru menunjukkan bahawa ia adalah cara natural atau semula jadi untuk melindungi ibu dan janin dari penyakit bawaan makanan. Ia berfungsi untuk melindungi janin daripada bahan kimia yang mungkin menimbulkan bahaya kepada organ-organ janin pada masa yang paling kritikal dalam perkembangan.


"Gejala-gejala yang berkaitan dengan hormon kehamilan atau "morning sickness" (human Chrionic Gonadotophin) yang berlaku kira-kira 10-12 minggu kehamilan. "Morning sickness" sebenarnya tidak  terhad kepada waktu pagi, "jelas Dr Tan Thiam Chye, seorang perunding di Jabatan Obstetrik dan Ginekologi, Wanita dan Hospital Kanak-Kanak. Dalam kebanyakan kes, ia tidak menimbulkan bahaya kepada bayi yang sedang membesar - walaupun ibu mungkin mengalami penurunan berat badan dalam tempoh beberapa bulan pertama kehamilan. Gejala-gejala biasanya hilang selepas trimester pertama.


Punca utama adalah hormon kehamilan (beta hCG) - lebih tinggi beta hcG, lebih teruk gejala "morning sickness, "jelas Dr Irene Chua Sze Yuen, perunding obstetrik kanan dan pakar sakit puan, Klinik Irene Chua untuk Wanita di Pusat Perubatan Gleneagles. Morning sickness adalah lebih lazim berlaku kepada kehamilan kembar di mana tahap hormon adalah dua kali ganda daripada kehamilan tunggal. Kepekaan ibu kepada hormon juga memainkan peranan. Walaupun ia biasanya berlaku pada trimester pertama antara 5-14 minggu kehamilan, malah ada yang boleh bertahan lebih lama sehingga 32 minggu tetapi ianya adalah jarang berlaku kepada wanita hamil.


Sesetengah wanita boleh bertindak balas dengan teruk sehingga muntah tujuh hingga lapan kali sehari dan juga tidak boleh menelan air manakala sesetengah wanita mungkin tidak mempunyai tindak balas. Punca muntah-muntah dan loya-loya kadang-kadang berpunca daripada  bau tertentu, "kata Dr Chua. 

Jadi, ibu-ibu hami di luar sana. Usahlah terlalu risau dengan "Morning sickness". Banyak cara untuk kita atasi. Sabarlah dalam menempuh alam kehamilan kerana ianya adalah jihad. 




Di sini ada beberapa tips untuk melegakan gejala Morning Sickness:

1. Satu gelas lemon jus
sebiji perahan lemon jus di dalam air suam atau sejuk mampu melegakan dari muntah-muntah dan loya semasa kehamilan.

2. Halia
Untuk melegakan loya, hiris-hiris halia dan rendamkan di dalam air teh o panas atau pun sejuk. Terpulang.

3. Jeruk Limau
Ini adalah petua zaman orang dulu-dulu. Memang ramai wanita hamil yang mengambil jeruk untuk menghilangkan rasa loya .

4. Buah-buahan Sitrus
Mencium bau atau makan buah-buahan sitrus seperti oren juga salah satu cara dapat melegakan loya dan muntah-muntah.

5. Pewangi seperti  Lavender dan serai
Cuba letakkan pewangi ataupun lilin aromaterapi di dalam bilik tidur/ pejabat. Sama ada flavor serai/lavender/oren.  Cara lain adalah spray atau titiskan essential oil perisa lavender/oren pada sapu tangan. bawalah ke mana-mana dan cubalah sedut bau sapu tangan ketika anda berasa loya-loya atau muntah.

6. Vitamin B6
Terdapat agak beberapa kajian yang mengaitkan Vitamin B6 untuk gejala morning sickness. Malah, Vitamin B6 (atau Pyridoxine) adalah salah satu daripada bahan-bahan dalam ubat preskripsi terkenal 
Vitamin B6 adalah mudah untuk mencari di mana-mana Farmasi dalam bentuk tablet



Wallahu a'lam.


Yours truly,
Days 4 of Ramadhan
Selamat Berpuasa!


P/s:
Sumber gambar : google.

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test