Kenali Punca Hidung Berdarah


Pernah tidak sedang anda melakukan rutin harian, tiba-tiba hidung anda berdarah ? Ia mungkin tidak menyakitkan namun masih mendatangkan rasa takut dan panik. Bagi orang dewasa masalah hidung berdarah sebetulnya tidak mendatangkan bahaya yang memudaratkan.

Namun ia boleh menjadi teruk sekiranya pencegahan dan rawatan awal tidak diberi perhatian. Jadi ia masih lagi bahaya andai anda buat  tidak endah sahaja. Perlu ada kesedaran awal tentang pencegahan gejala hidung berdarah. Semak punca berikut yang boleh menyebabkan hidung berdarah.

FAKTOR CUACA
Faktor cuaca boleh menjadi antara penyebab berlakunya gejala hidung berdarah pada seseorang. Keadaan udara yang melampau sama ada terlalu sejuk dan panas boleh membuatkan hidung berdarah. Ini kerana tubuh badan tidak mampu menyesuaikan diri dengan suhu yang naik atau turun mendadak.

PERSEKITARAN
Hidung berdarah juga boleh berlaku disebabkan oleh faktor persekitaran seperti pencemaran. Udara kotor dan tercemar akan mengganggu  selaput lendir pada hidung. Akibatnya, hidung mengeluarkan darah. Keadaan tempat yang penuh dengan asap rokok, asap kenderaan boleh juga menjadi punca. Keradangan seperti masalah alahan hidung yang tidak terkawal atau selalu bersin boleh juga menyebabkan hidung berdarah.

PENGAMBILAN UBAT-UBATAN
Pengambilan ubat jenis steroid secara kerap bagi melegakan hidung tersumbat mungkin boleh menimbulkan pendarahan hidung ini. Jadi individu yang tidak sesuai dengan ubat tertentu juga boleh mengalami hal yang sama.

JANGKITAN
Pendarahan hidung boleh dicegah dengan mengubati sinusitis atau resdung. Resdung akan menyebabkan hidung anda kerap berair, gatal dan berbau yang boleh mengundang kegatalan pada hidung. Masalah ini akan menyebabkan anda akan menghembus hidung dengan kuat dan mudah juga terjadi seseorang yang mengalami masalah resdung akan bersin dengan terlalu kuat. Hembus dengan perlahan dan hanya apabila anda betul-betul perlu menghembus. Hembusan kuat boleh menyebabkan hidung berdarah.

TABIAT
Tabiat merupakan kebiasaan seseorang itu lakukan dalam kehidupan seharian. Tabiat berkaitan dengan hidung yang kerap dilakukan adalah mengorek hidung. Sekiranya hidung kering dan berkerak, jangan sesekali mengorek dengan kuku yang tajam dan terlalu dalam. Mengorek hidung dengan terlalu kuat boleh mencederakan dinding selaput lendir. Darah akan keluar menyusuri lubang hidung.

PENCEGAHAN/RAWATAN AWAL
1) Minum Air Suam
Banyakkan minum air kosong atau air suam. Ia membantu memastikan badan sentiasa sejuk dan tidak terhidrat. Jangan biarkan hidung anda kering.

2) Gel Pelembap
Anda boleh menyapu gel petroleum yang boleh didapati di farmasi pada bahagian hujung hidung anda semasa cuaca sejuk dan kering. Paling mudah ialah kaedah membasahkan hidung dan memastikan ia sentiasa lembap.

3) Kebersihan
Kebersihan kawasan persekitaran rumah anda sangat penting bagi mengelakkan hidung mudah berdarah. Pastikan tiada habuk melekat pada sudut-sudut rumah yang boleh menyebabkan alahan pada anda.

4) Rawatan resdung
Jika anda mempunyai masalah resdung dan ia juga menjadi penyebab kepada hidung berdarah, ia memberi syarat bahawa masalah resdung itu perlu dirawat segera. Masalah resdung yang teruk bukan sahaja menyebabkan hidung berdarah tetapi boleh mengundang penyakit lain pula.

5) Guna Pelembap
Tidak salah anda membersihkan rongga hidung. Namun lakukannya dengan berhati-hati. Boleh gunakan pelembap atau minyak bayi bagi tujuan tersebut. Lakukan dengan lembut ya....

TERAPI PERNAFASAN
Keletihan dan stres dengan rutin harian yang tidak pernah habis membuatkan kita seringkali sakit kepala. Boleh sahaja bebanan tugas di tempat kerja, tidak cukup tidur dan sebagainya menjadi punca.

Usah khuatir kerana terapi pernafasan boleh menjadi penawar. Sangat mudah dilakukan, jom semak aturannya:


1- Tutup lubang hidung sebelah kanan dan bernafaslah melalui hidung sebelah kiri. Lakukan kira-kira 5 minit, sakit kepala akan sembuh.

2- Sekiranya berasa lelah, tutup lubang hidung sebelah kiri dan bernafaslah melalui sebelah kanan. Lakukan berulang kali. Anda akan rasakan segar semula. Ini kerana lubang hidung sebelah kanan mengeluarkan panas, sehingga sekali panas, lubang hidung sebelah kiri mengeluarkan dingin.

3- Perempuan bernafas lebih dengan hidung belah kiri, sehingga hatinya cepat menjadi dingin.

4- Lelaki bernafas lebih dengan hidung sebelah kanan dan ia menyebabkan mereka mudah marah.

INFO
Kedua-dua lubang hidung mempunyai fungsi tersendiri. Sebelah kanan mewakili matahari yang mengeluarkan panas manakala sebelah kiri pula mewakili bulan iaitu mengeluarkan dingin.

Supplemen untuk hidung berdarah :

Vitamin K

Apabila anda sering mengalami hidung berdarah, anda disarankan untuk mendapatkan jumlah vitamin K yang cukup di dalam diet. Vitamin ini memastikan darah beku anda seperti biasa ; apabila anda mengalami kekurangan vitamin K, anda mungkin mengalami pendarahan berlebihan, termasuk hidung berdarah. Anda mungkin berisiko mengalami kekurangan vitamin K jika anda mempunyai penyakit hati , pedih ulu hati atau penyakit seliak. Kebanyakan orang mendapatkan vitamin K yang mereka perlukan dari hati dan sayur-sayuran hijau, tetapi jika anda memerlukan lebih untuk memenuhi keperluan anda , anda boleh mengambil makanan tambahan. Orang dewasa memerlukan 90 hingga 120 mg vitamin K setiap hari.


Kalium

Kalium dalam diet anda mengawal cecair dalam badan anda, termasuk jumlah air yang terkandung di dalam badan anda . Tanpa kalium yang mencukupi , anda mungkin berisiko dehidrasi, dan ini boleh menyebabkan tisu badan anda untuk kering - termasuk tisu di bahagian dalam hidung anda , yang boleh mencetuskan hidung berdarah . Badan anda memerlukan 2000 mg kalium setiap hari untuk memerangi dehidrasi. Anda boleh mengambil makanan tambahan kalium atau makan pisang , avokado dan tomato.

Vitamin C

Vitamin C memainkan peranan penting dalam mengurangkan risiko hidung berdarah . Vitamin C mencegah keadaan yang dikenali sebagai skurvi, gejala yang menyebabkan pendarahan berlebihan seperti hidung berdarah. Vitamin C juga penting untuk menguatkan saluran darah, termasuk di bahagian dalam hidung yang boleh pecah untuk mencetuskan hidung berdarah . Ambil 75 hingga 90 mg vitamin C dalam diet anda setiap hari, sama ada dari vitamin tambahan atau makanan yang anda makan .

Zat Besi


Dapatkan zat besi daripada diet seharian anda.Kekurangan zat besi kadang-kadang boleh menjadi punca kehilangan darah, dan mengakibatkan anemia. Keadaan ini menyebabkan kelesuan dan mudah lebam kerana peningkatan risiko pendarahan. Pendarahan ini juga boleh menyebabkan hidung berdarah. Walaupun daging ayam , daging merah , makanan laut , bijirin penuh dan sirap pekat dapat memberikan sebahagian besar daripada 8-18 mg zat besi yang anda perlukan setiap hari untuk mencegah anemia dan hidung berdarah, suplemen zat besi boleh memastikan anda mendapatkan jumlah yang tubuh anda perlukan.


sumber :
http://www.livestrong.com/article/492688-vitamin-mineral-supplements-for-nose-bleeds/

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test