Tentang Vitamin C yang anda perlu tahu!










Vitamin C adalah salah satu nutrien yang paling selamat dan paling berkesan , kata pakar. Ia tidak boleh menjadi penawar untuk selsema biasa (walaupun ia dianggap membantu mencegah komplikasi yang lebih serius ) . Tetapi manfaat daripada vitamin C termasuklah perlindungan terhadap kekurangan sistem imun , penyakit kardiovaskular , masalah kesihatan pranatal , penyakit mata , dan juga kedutan kulit .
Semakin kita mengkaji vitamin C , pemahaman kita menjadi lebih baik bagaimana ia  melindungi kesihatan kita , dari jantung, kanser , strok , kesihatan mata [ dan ] imuniti untuk hidup lebih lama . "kata penyelidik Mark Moyad , MD , MPH , Universiti Michigan .

 

 
Berapa Banyak Vitamin C optimum diperlukan sehari?

Sebahagian besar kajian Moyad dan rakan-rakannya mencadangkan mengambil 500 miligram Vitamin C sehari, sebagai tambahan kepada makan lima hidangan buah-buahan dan sayur-sayuran .

Jurucakap American Dietetic Association , Dee Sandquist mencadangkan supaya mengambil  buah-buahan dan sayur-sayuran dalam kuantiti yang banyak sebelum mengambil supplemen kerana anda akan mendapat dos vitamin C yang sihat selain daripada mengambil supplemen sebagai makanan tambahan.

Senarai kuantiti buah-buahan & sayuran di bawah adalah jumlah vitamin C yang boleh di peroleh secara natural sebanyak 500 miligrams:

1.Cantaloupe, 1 cup (8 ounces): 59mg
2.Orange juice, 1 cup: 97mg
3.Broccoli, cooked, 1 cup: 74mg
4.Red cabbage, 1/2 cup: 40mg
5.Green pepper, 1/2 cup, 60mg
6.Red pepper, 1/2 cup, 95mg
7.Kiwi, 1 medium: 70mg
8.Tomato juice, 1 cup: 45mg.


 


1 tablet Vitamin C Shaklee bersamaan dengan 500miligram kandungan Vitamin C.


Faedah dari segi kesihatan pula, Vitamin C :
1. Sangat bagus untuk perokok, Orang yang Obes dan alcoholic kerana Vitamin C adalah nutrien yang paling cepat hilang/terbebas dari sistem badan. Ini kerana vitamin C adalah salah satu nutrient yang sensitif terhadap "stress".

2. Mencegah selsema.
Pengambilan Vitamin C secara konsisten mampu mencegah selsema dan juga mengurangkan risiko kesan penyakit yang lebih teruk seperti pneumonia dan jangkitan paru-paru.

3. Mengurangkan risiko strok.
Kajian dari Journal of Clinical Nutrition Amerika mendapati orang yang mempunyai kandungan vitamin C yang tinggi di dalam darah mempunyai 42% potensi untuk terhindar dari serangan strok. Walapubagaimanapun, tiada bukti yang kukuh tentang kaitan antara strok dan vitamin C. Tetapi, apa yang jelas, orang yang banyak makan sayur dan buah-buahan dalam diet seharian mempunyai kandungan vitamin C yang tinggi di dalam darah.

4. Penuaan Kulit.
Vitamin C sebenarnya memberi efek luar dan juga dalam badan seseorang. Satu kajian yang diterbitkan dalam American Journal of Clinical Nutrition diperiksa hubungan antara pengambilan nutrien dan penuaan kulit di antara 4,025 wanita yang berumur 40-74 . Ia mendapati bahawa orang yang mempunyai kandungan vitamin C yang lebih tinggi mempunyai kemungkinan yang lebih rendah mempunyai kulit berkedut , kekeringan kulit , dan kulit tampak lebih segar.


Kajian-kajian lain telah mencadangkan bahawa vitamin C juga boleh :

1. Meningkatkan degenerasi makula
(Macular degeneration is the leading cause of severe vision loss in people over age 60. It occurs when the small central portion of the retina, known as the macula, deteriorates. The retina is the light-sensing nerve tissue at the back of the eye.).
2. Mengurangkan keradangan .
3. Mengurangkan risiko kanser dan penyakit kardiovaskular .





Vitamin C Shaklee :
Harga : RM92
Kuantiti : 180 tablet
** Tahan setengah TAHUN untuk satu botol.
*** Promosi, beli 6 botol PERCUMA 1 botol, Beli 2, Diskaun 5 % !!


Berminat untuk Consume VITAMIN C SHAKLEE ?

Hubungi

Lydia Rahayu
013-2999408


Sumber : http://www.webmd.com

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test