Petua Tradisional Kencing Manis


Berikut beberapa petua Kencing Manis Atau Diabetes:-


Petua 1: Buah Petai Belalang
 


Ambil buah petai belalang yang telah tua dan kering di pokoknya, keluarkan isinya dan goreng tanpa minyak sehingga garing dan tumbukkanlah sehingga hancur. Kemudian bubuh ke dalam air panas dan buat minuman seperti minum kopi.

Petua 2: Pokok Kemunting Cina



Ambil 20 gram pokok kemunting cina bersama akar serta daun dan bunganya. Rebus bersama 2 liter air sehingga tinggal anggaran separuh. Minum 2 kali sehari. Amalkannya sehingga sembuh.

Petua 3: Pokok Belimbing Tanah
 


Minum air rebusan pokok belimbing tanah/bukit setiap hari. Dalam masa 2 bulan akan pulih.

Petua 4: Bunga Matahari
 


Cabut sebatang bunga matahari. Bersihkan dan potong kira-kira satu inci dari bahagian akarnya. Rebus sehingga airnya tinggal satu gelas sahaja. Tapis dan minum sekali seminggu.

Petua 5: Daun Mengkudu



Kisar beberapa helai daun mengkudu sehingga lumat. Rebus sehingga airnya tinggal kira-kira secawan. Minum 3 hari berturut-turut.

Petua 6: Ubi Kentang



Dapatkan ubi kentang biasa rebus (tanpa garam atau bakar menggunakan (Oven) apabila dah kira cukup masak hidangkan untuk dimakan (sebelum tidur atau makan sebelah malam ataupun sebelah pagi).Rahsianya tentang ubi kentang ialah ianya bersifat menyerap segala yang manis dan masin berlebihan yang ada didalam badan. Contohnya apabila masakan seperti kari anda terlalu masin, lalu ubi kentang dimasukkan kedalam kari tadi dan hasilnya segala masin kari akan diserap oleh ubi kentang tersebut, Dan kalau boleh petua ini amalkan selama dua atau tiga minggu anda akan dapat perbezaan sekirannya anda menghadapi penyakit kencing manis dan orang yang sihat pun boleh mencuba sebagai pencegahan awal. Selamat mencuba

Petua 7: Buah Nam Nam



Buah Nam Nam atau ada orang panggil buah Puru dan dalam bahasa saintifiknya Cynometra cauliflora Linn.Amalkan memakan buah Nam Nam nie… Rajin-rajin la memakannya. Pada peringkat awal, korang akan terasa kurang selesa pada kawasan pinggang (buah pinggang), peha, punggung, bahu ke leher…

Petua 8: Tebu Hitam

Cari tebu hitam kemudian potong ikut kesesuaian, panjang-panjang sejengkal dan di bahagi 4 tanpa di buang kulitnya. Ini kerana kita hendak rebus tebu tersebut dengan air sebanyak 2 liter (1 1/2 botol 1.5 liter). Masukkan bersama gula batu lebih kurang sebesar ibu jari sebagai syarat. Rebus sehingga mendidih dan minum ketika suam-suam.

Minum sebanyak satu cawan sekali sehari untuk 2 -3 hari. Baki air simpan dan panaskan bila ingin minum.

PERINGATAN: Sila minum ketika hari cuti dan ketika anda betul-betul hendak tidur. Ini kerana, tindak balas akan berlaku dalam tempoh yang singkat selepas minum. Anda berpotensi untuk mengalami pening kepala @ kepala pusing tahap tertinggi. Senang cakap, anda akan terasa kepala dibawah dan lantai diatas. Jadi, pastikan pasangan anda memahami apa yang akan berlaku. Sediakan juga tuala basah untuk menutup kepala & muka bagi mengurangkan sedikit kepeningan dan kepanasan sekiranya ada. Bawa-bawa banyak bersabar dalam tempoh pemulihan tersebut.


Petua 9: Manggis
 



Jangan lupa daun manggis tu boleh buat ubat untuk orang2 yang kena penyakit kencing manis..
Ambil 2 atau 3 helai daun manggis, kemudian basuh bersih-bersih daun manggis tersebut. Daun manggis yang sudah dibersihkan seterusnya direbus daun manggis tadi sampai air menjadi kehijaun macam teh hijau.(rasa macam air teh). Amalkan Minum 2 atau 3 kali seminggu air daun manggis.

Pergi jumpa doktor periksa darah anda pasti anda menerima keputusan yang baik tentang kencing manis anda.

Petua 10: Senduduk Putih
 


Keringkan bunga yang belum kembang (hendaklah di kutip sebelum jam 9 pagi) dan remdamkan jadikan tea.

Petua 11: Pokok Pinang




Potong beberapa keping (sebesar 1in/persegi) upeh pokok pinang. Cuci bersih dan rebus hingga mendidih. Amalkan meminumnya pagi dan malam. Ada juga orang lain

Petua 12: Hempedu Ayam
 



Menelan hempedu ayam yang telah di simpan dalam peti sejuk (bahagian air batu)



Selamat Mencuba !!

Kita Hanya WAJIB berusaha, Selebihnya Tawakal kepada Allah S.W.T

Berminat untuk mengambil supplemen SHAKLEE ?



Set Premium/ Optimum Kencing Manis :




Set Budget Kencing Manis :







WhatssApp untuk Order/ Maklumat lanjut :

Lydia Rahayu
013-2999408

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test