10 Perkara Yang Perlu Anda Ambil Tahu Sebelum Gunakan Sport Drinks Yang Terbaik



Alhamdulillah, akhirnya tercapai juga impian nak start bermarathon semula. Saya join 10Km di event Walk for Humanity Ahad lepas. Tanpa training lariHanya training tabata exercise di rumah sahaja! Oh seksanya.  

Tahun lepas memang semangat join marathon . Start dengan join trail running 10KM sampailah join Half Marathon (21KM) je. Bila start jerebu yang maha teruk last year , terus takde semangat nak lari. Dah siap register untuk Full Marathon  (42KM) lagi. Last-last, jual je kat runner lain. 

But the best thing is, bila kita communicate among runners, most of them that i met is really-really encouraging person. Contohnya, bila saya jual bib FM tahun lepas, setiap orang yang beli bib dengan saya akan keep in touch dengan saya. I like this kind of circle of friend. Seronok! This is the passion that we look for in runner. Berlari bukan untuk berlumba . Tapi berlari untuk kepuasan diri sendiri. To be better than yesterday.

10 Perkara Yang Perlu Anda Ambil Tahu Sebelum Gunakan Sport Drinks Yang Terbaik:
1) Sumber gula terbaik adalah dari Maltodextrin.

2) Elektrolit: kebanyakan minuman mempunyai 2 elektrolit, natrium dan kalium tetapi ada elektrolit penting lain seperti Kalsium, Magnesium, fosforus dan Chloride bahawa semua memainkan peranan dalam prestasi otot optimum. Nisbah natrium kalium perlu lebih kurang 2: 1.

3) Pastikan tiada kandungan protein dan lemak dalam minuman sukan untuk sistem penghadaman yang lancar dan memberikan kesan negatif terhadap osmolaliti.
Nutrition fact performance drink Shaklee

4. Energy Drinks bukan minuman untuk sukan. Biasanya Energy drinks mengandungi kafein, stimulan dan beberapa elektrilit dan kandungan air yang tidak seimbang yang menyebabkan hypertonic.

5. Recovery drinks bukan minuman semasa bersukan.  Recovery drinks mesti mengandungi ratio karbohidrat : protein  3 atau  4:1.

6. Air kelapa, walaupun sihat, minuman yang menyegarkan tetapi tidak mempunyai beberapa penyelidikan menyokong dalam keadaan pemulihan  elektrolit. Ia tidak memenuhi kriteria untuk minuman sukan. Kandungan elektrolit dan karbohidrat  berbeza-beza, bergantung kepada umur kelapa . Osmolaliti adalah hipertonik dan kandungan karbohidrat / tenaga terlalu rendah. Walaupun ia adalah tinggi kalium, ia adalah jauh terlalu rendah dalam natrium dan elektrolit lain dalam jumlah yang kecil. Tetapi, jika untuk recovery drink, kelapa sesuai untuk diminum.

7.  Tembikai dan pisang adalah dua daripada cadangan versi home-made.  Kedua-duanya rendah sodium, karbohidrat dan beberapa elektrolit.

8. Kebanyakan Physiologists mencadangkan 6-8  % karbohidrat (lihat minuman kedai runcit sukan yang paling popular). Walau bagaimanapun terdapat beberapa minuman yang mempunyai 10 -12% karbohidrat dan mengandungi sehingga 25 gram karbohidrat (100 Kalori ). Ini boleh membuat perbezaan yang besar dalam tindakan glikogen sparing semasa perlumbaan Ironman atau Ultra -marathon 


9. Jus buah-buahan semua sangat hipertonik dan tidak konsisten dengan elektrolit. 

10. Coca Cola ( "de-fizzed") telah disebut oleh sesetengah orang sebagai minuman sukan yang pertama, tetapi osmolaliti yang sangat hipertonik, (493 mOsm / kg), gula fruktosa tinggi sirap jagung dan elektrolit adalah hampir tidak jelas.

(Osmolality : ukuran kepekatan bahan-bahan tertentu seperti natrium dan kalium di dalam darah. )





Ujian klinikal membuktikan rumusan eksklusif OptiCarb yang sudah dipatenkan ini akan meningkatkan tenaga otot sebanyak 6 kali ganda, memberikan tenaga dan memelihara sirkulasi bendalir dalam tubuh. Berbanding dengan minuman sukan yang lain, Performance mempunyai lebih 67% otot glikogen (sumber tenaga) dan menyediakan tenaga dari 3 jenis karbohidrat dengan segera.


Performance Shaklee mengandungi elektrolit dan mineral yang penting seperti:




Kebaikan Dan Manfaat Utama Performance Maximum Shaklee


1. Meningkatkan Daya Ketahanan Badan

Memberikan tenaga kepada otot dan sel dengan cepat, menggantikan air yang hilang sewaktu latihan fizikal, meningkatkan daya tahan otot dan memanjangkan waktu latihan tanpa mencederakan tubuh.



2. Membekalkan Tenaga & Daya Ketahanan Fizikal

Ia mengimbangi dan membekalkan elektrolit dalam tubuh dan mengimbangi metabolisma air dalam tubuh. Ia mengandungi potassium, kalsium, sodium, phosphorus, magnesium dan chloride. Produk ini turut dirumus eksklusif untuk membekalkan tenaga fizikal terutamanya mereka yang menetap di kawasan tropika dan mereka yang aktif dalam kerja harian.



3. Mencegah Penyahhidratan

Mengurangkan kehausan, mencegah penyahhidratan, melembabkan kulit dan kelihatan muda.



4. Mengekalkan Paras Gula

Terbukti secara klinikal dalam memelihara paras gula darah yang penting bagi tenaga otot dan mempercepatkan penyembuhan akibat kecederaan otot.



Siapa Yang Perlukan Performance Maximum Shaklee?


Performance Drink sesuai untuk semua terutamnya individu yang aktif secara fizikal:


  1. Backpackers
  2. Runner marathon
  3. Jungle tracking
  4. Panjat bukit dan gunung
  5. Traveller
  6. Para atlet
  7. Mereka yang berpuasa
  8. Pesakit yang menjalani pembedahan samada sebelum atau selepas
  9. Individu yang suka tidur lewat malam
  10. Atlit sukan
  11. Fasting Therapy
  12. Keletihan
  13. Penyahhidratan otot dan kulit
  14. Vagina yang kering
  15. Cirit-birit
  16. Tiada selera makan
  17. Rendah paras gula
  18. Kepeningan dan sebagainya


Harga: RM87.45

Kandungan Performance Drink 




Dapatkan produk berserta diskaun 15-25% yang lebih menjimatkan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee sekarang :)



sumber :
1) http://leanseekers.com/Articles/Sports-Nutrition/Sport-Drinks-Review
2) http://www.mamawidad.com/983/minuman-tenaga-performance-drink-bantu-atlit-dan-ahli-sukan-atasi-kurang-air-dalam-badan/



lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test