Post Marathon Recovery Food. Perlukah diet?

Bismillahirrahmanirrahim.

Syukur,
di beri nikmat hidup untuk hari ini.

Tak taulah kenapa sekarang ni, semangat untuk bermarathon mencanak-canak.
Semangat tu membara sangat.
Cewah..
Dari semalam google pasal marathon aje.
And...
guess what??

Kite register lagi satu event marathon !!

But this time is HALF MARATHON !!
Oh Em Gee..
21 KM terus...

Paling jauh kite pernah lari is 10km..
and now, nak upgrade to 21KM.
Tsskk..



Memang dari semalam asyik google tips-tips untuk half marathon aje.

Rupanya kan, marathon recovery food intake pun ada tau!
Tak boleh sebarang-sebarang diet!
Kirenya, lepas habis aje marathon, toksah ler nak diet atkins ke...diet low carbo ke...
Memang lambat lah post marathon recovery korang..huhuuhu..

Meh, nak share sikit ,

TIPS POST MARATHON RECOVERY FOOD:

1. Karbohidrat

Masa yang paling sesuai untuk memulihkan tenaga otot anda dan cecair badan adalah serta-merta . Top Up tenaga yang berkurangan akibat keletihan otot dengan hidangan yang merangkumi kandungan karbohidrat yang besar , seperti roti , bijirin , pasta , atau beras .

Pengambilan karbohidrat dalam masa 20 hingga 30 minit pertama selepas habis acara marathon telah terbukti dapat mengoptimumkan pemulihan kerana otot paling mudah membina semula  glikogen ( glukosa yang disimpan dalam badan) dalam tempoh 30 minit pertama selepas bersenam.

2. Protein

Komponen kedua dan sama-sama penting dalam pemulihan dan pembaikan otot . Protein boleh didapati dalam daging , tenusu , ikan , atau sumber-sumber lain . ( Untuk Vegetarian : kekacang , kekacang , dan soya ) .

Untuk proses pemulihan yang optimum , memakan karbohidrat dan protein dalam anggaran nisbah 4 : 1  . Ini bermakna kira-kira 4 g karbohidrat bagi setiap 1 g protein .

Sebagai contoh ,:

1. Smoothie buah-buahan dengan protein whey
2. Bijirin gandum dengan susu dan buah-buahan
3. Sos daging pada pasta
4. Post-marathon meal yang paling bagus adalah greek yogurt dengan granola dan pisang . Greek yogurt mempunyai dua kali ganda protein seperti yogurt biasa , yang amat diperlukan untuk pembaikan dan pemulihan otot. Granula pula mengandungi karbohidrat untuk membantu menambah simpanan tenaga di dalam badan anda .


3. Elektrolit

Berlari jarak jauh akan mengakibatkan jumlah elektrolit dan anti-oksidan di dalam badan anda menyusut . Jadinya, anda haruslah menambah dengan memakan buah-buahan yang berwarna-warni dan jus buah-buahan , seperti buah beri yang kaya dengan vitamin dan kalium( pisang ) . Minum banyak air mineral/air masak sepanjang hari untuk mengelakkan dehidrasi , dan terus menambah elektrolit ( seperti natrium dan kalium )makan dengan kerap dalam kuantiti yang kecil.

Ramai orang mengaitkan elektrolit dengan minuman sukan . Walaupun minuman sukan menyediakan natrium dan kalium yang hilang dalam peluh , minuman sukan ini sebenarnya memberikan nilai dan khasiat yang sangat sedikit kepada badan anda . Sebaliknya , tambah jumlah elektrolit yang hilang dengan buah-buahan segar atau jus buah-buahan , dan juga makan makanan yang mengandungi kandungan karbohidrat . Elakkan alkohol dan kafein kerana ianya akan menyebabkan anda lebih cepat dehidrasi .



Diet post-marathon ni, dalam minggu pertama je selepas marathon ye. Lepas tu, kalau nak teruskan dengan diet yang anda impikan, teruskanlah. Tapi, kenalah seimbang. Jangan pulak korang DIET ATKINS tapi Workout macam esok lusa nak marathon. SALAH TU! Your body needs Proper amount of nutrient. Jangan seksa badan anda dengan cara yang salah. 




Oh ya, cakap pasal diet ni... nak share sikitlah pengalaman kite guna OMEGA GUARD masa memula start diet dulu.Kite pernah guna OMEGA GUARD 3 bulan straight. Makan pulak, memang ikut diet KEVIN ZAHRI. Diet seimbanglah kan. Tapi kan, kite tak makan ROTI tau! ROTI ni JAHAT sebenarnya..hehehe..bukan jahat sangat.. tapi sebenarnya, ramai yang tertipu (psikologically) dengan makan beberapa keping roti, dapat kuruskan badan instead of makan segenggam nasi dengan lauk. Haaa... sekali lagi ANDA SALAH!

Sekeping roti tu same dengan setengah genggam nasi. Kalau 2 keping samelah dengan segenggam nasi. Bagi peminat roti tegar macam kite ni, 2 keping memang tak cukup! 5-6 keping baru rase contented/kenyang!! Weehoo..

So, nasihat kite kepada penggemar roti tegar, bawak-bawaklah mengucap. Sabar. Banyakkan baca kat internet tentang kandungan kalorie makanan. hehehe..

Oklah, back to pengambilan OMEGA GUARD selama 3 bulan tu, kite turun 9kg dalam masa 3 bulan!! yeee.. 9 kilo... with 5-6 days time per week exercise. Kite akan exercise 45-80 minutes. Bagi yang anak-anak dah besar (takde anak bawah 3 tahun), anda lagi mudah nak exercise sebenarnya. Kite mase start exercise tu, dengan anak nak menyusu lagi..tetibe anak nak beraklah..susulah..nak potty training la.. MENCABAR SIOT.... So, Kalau kite boleh, KORANG...KORANG...KORANG...IBU-IBU kat luar sana pasti BOLEH!




Berminat untuk dapatkan OMEGA GUARD ?

WhatsApp
Lydia Rahayu
013-2999408

(Konsultasi Untuk KURUSKAN BADAN pun FREE! WhatsApp je!)





sumber : http://www.lifehack.org/articles/lifestyle/how-fish-oil-supplements-can-help-you-lose-weight.html


lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test