Osteoporosis



Apakah Osteoporosis ?

Osteoporosis adalah penyakit tulang . Ia terjadi apabila anda kehilangan terlalu banyak tulang , keupayaan mensintesis tulang dalam kuantiti yang sedikit atau kedua-duanya. Akibatnya , tulang menjadi lemah dan boleh rapuh  walaupun akibat daripada melakukan perkara yang mudah , seperti bersin atau terlanggar perabot .
Osteoporosis bermakna " tulang poros . " Jika anda melihat tulang sihat di bawah mikroskop , anda akan melihat ia kelihatan seperti sarang lebah. Jika anda mempunyai osteoporosis , lubang-lubang dan ruang dalam sarang lebah yang jauh lebih besar daripada mereka berada dalam tulang sihat . Ini bermakna tulang anda telah kehilangan kepadatan atau jisim dan struktur tulang anda telah menjadi tidak normal . Apabila tulang anda menjadi kurang padat , mereka juga menjadi lemah dan mudah patah . Jika anda berusia 50 tahun atau lebih tua dan telah patah tulang , berbincang dengan doktor jika anda perlu menjalani ujian kepadatan tulang .



Osteoporosis Penyakit Senyap!

Osteoporosis sering dikenali sebagai penyakit senyap kerana anda tidak dapat merasakan tulang anda semakin lemah . tulang yang mereput adalah tanda pertama bahawa anda mempunyai osteoporosis atau anda mungkin merasakan bahawa anda semakin pendek atau bahagian atas belakang anda melengkung ke hadapan . Jika anda mengalami kekurangan ketinggian atau tulang belakang anda melengkung , pastikan anda medapatkan nasihat dengan doktor atau nasihat daripada pakar tulang kerana penyakit osteoporosis akan melarat.





Kalsium memainkan peranan yang penting dalam pengecutan otot , penghantaran mesej melalui saraf , dan pengeluaran hormon . Jika orang tidak mendapat kalsium yang cukup dalam diet mereka , badan mengambil kalsium daripada tulang untuk memastikan fungsi sel normal , yang boleh membawa kepada lemah tulang 

Badan kita akan menyimpan jumlah kalsium dalam darah dalam julat tertentu dalam kuantiti yang sedikit . Jumlah kecil yang tersimpan inilah yang  membolehkan sel-sel dalam badan kita untuk kekal sihat dan menjalankan tugas yang diperlukan untuk hidup . Apabila tahap kalsium darah adalah rendah, jumlah kalsium dalam darah akan berada di bawah paras normal , kelenjar paratiroid akan melepaskan hormon yang dipanggil hormon paratiroid ( PTH ) . Walaupun ini kedengaran serupa dengan hormon tiroid , PTH adalah berbeza . PTH memberitahu tulang kita untuk melepaskan lebih kalsium ke dalam aliran darah. PTH juga membantu mengaktifkan vitamin D yang seterusnya meningkatkan penyerapan kalsium di dalam usus. 

Oleh kerana vitamin D menggalakkan penyerapan kalsium daripada usus , vitamin D membantu untuk membina dan mengekalkan tulang yang kuat . Apabila kita mempunyai tahap vitamin D yang sangat rendah , kita berisiko mendapat penyakit osteomalacia (penyakit riket bagi orang dewasa).

**perbezaan antara osteoporosis dan osteomalacia , rujuk di sini. 



Kandungan Osteomatrix :





Meh, kite nak cadangkan Set Kombo Ostematrix..... Kirenya, Set Budgetla...



Berminat ?

WhatsApp
Lydia Rahayu
013-2999408

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test