Tips memilih supplement untuk yang nak turunkan berat badan



Sebenarnya, saya dulu confuse nak pilih supplement ape untuk kurus. Dalam kepala cuma percaya, kalo consume supplement kurus...confirmla akan kurus tanpa pengawalan pemakanan dan exercise yang konsisten.

Memang saya silap besar.

Tahun pertama, saya consume Vitalea, alfalfa, esp, omega guard, ostematrix & lecithin. Dengan harapan dapat turunkan berat hanya dengan makan supplement yang saya beli.
HAPRAK.
Tak Dak hasil pon.
Rasa terTIPU sangat.

Tapi saya teruskan juga consume sampai semua habis. Lepas habis tu, saya cuma consume ESP & Alfalfa secara konsisten tanpa pengawalan pemakanan dan exercise. Sebab saya mahukan khasiat tambahan untuk bf anak saya.

Pada tarikh 1.4.2014, saya nekad untuk ubah cara hidup/lifestyle saya.
Saya jaga makan &kurangkan makanan berminyak.
Saya exercise 6/7 hari seminggu.
Minum air 3liter sehari.

Sebulan yang pertama , saya turun 2.5 kilo.

Selepas sebulan ubah lifestyle, saya rasa saya perlu tambah ostematrix, omega guard & lecithin dalam diet seharian saya selain daripada esp & alfalfa.

Ostematrix : lutut dah rase berbunyi-bunyi mase workout/exercise. Saya x selesa. Jadi saya perlukan lebih kalsium memandangkan saya xsuka susu! It work wonders for me..yeahh..

Omega Guard & lecithin: Saya ambil sebab saya nak hasil yang optimum untuk turunkan berat badan. Setengah jam /sejam selepas telan omega guard, badan akan rase berpeluh-peluh. Waktu inilah saya exercise sebab saya suka sangat berpeluh menitik-nitik waktu exercise.

Selepas 3 bulan, berat saya turun sebanyak 9 kilo. Saya berhenti consume omega guard , lecithin & ostematrix sebab...budget tight sgt. Tapi, Saya teruskan sahaja exercise dan kawal pemakanan seperti biasa. Tapi esp dan alfalfa xpernah miss .

Alhamdulillah.. sekarang hampir 6 bulan lebih, saya mampu turunkan 12 kilo. Dan masih lagi berusaha untuk mendapatkan bodyfat% persis Athlete pula!! 20% bodyfat is my next target!!

So, i think now i need alfalfa & cinch shake to reach my GOAL 

Moral of the story kat sini....
Kalau takut supplement set kurus yang awak ambil tu xsesuai dengan lifestyle awak, Saya SANGAT sarankan awak ubah lifestyle dulu. Ubah cara pemakanan & please do some exercise.
Then, u can figure out which supplement u need the most to reach your goal.

P/s: setiap orang mempunyai tahap metabolism yang berbeza. Ada yang makan macam sebulan xmakan, tapi masih dapat turunkan berat badan.

Ok?

Membantu x tips ni?

Ikhlas....
Lydia Rahayu
-Ini kisah benar-

2007 : Zaman Anak Dara || 2014 : Zaman Mak-Mak lepas dapat anak 2. hehehehe

lydia

Hiking, Photography and Travelling is my passion. Recently quit my job and now SAHM (Stay At Home Mom) while focusing to getting my normal body shape by consuming Shaklee product. Sama-samalah kita kurus dan sihat dengan Shaklee!!

No comments:

Post a Comment

test